Comunicació

David Centol / Editor del Grup Comunicació 21. Fa un any va iniciar un projecte d'expansió del grup especialitzat en premsa gratuïta de proximitat

En alguns barris de Barcelona fem la feina que fa vint anys van fer diaris com
ara El Punt a Girona

Què diferencia el Grup Comunicació 21 d'altres grups de comunicació en català
del país?

Ens hem especialitzat en premsa gratuïta de proximitat, i de fet ja podem dir que som la primera xarxa de periòdics gratuïts de Catalunya, amb més de 400.000 exemplars distribuïts mensualment a través de les dotze capçaleres del grup. Totes en català i amb una aposta editorial molt clara: dotar de premsa reflexiva grans espais urbans i cobrir territoris sense presència local d'altres mitjans, com ara determinats barris de Barcelona o Badalona.

La crisi ha castigat durament la premsa, i sobretot la gratuïta. Com se sobreviu?

Dissenyar un pressupost auster, no dimensionar en excés les plantilles i tenir una clara vocació informativa i comercial. Detectar nous caladors de lectors i anunciants és bàsic per mantenir una capçalera gratuïta. Ser editor i propietari d'un grup de publicacions implica un nivell de constància i determinació personal extraordinari.

L'any passat van presentar un pla d'expansió que incloïa una nova capçalera setmanal a Badalona i completar les deu edicions a Barcelona ciutat. És d'hora per fer balanç?

Perdura un nivell d'incertesa col·lectiva a tot el sector que t'obliga a ser extremadament prudent amb els balanços. Crec que anem bé, que Línia Badalona està obrint un nou espai mediàtic i una nova agenda informativa en una ciutat especialment castigada per la demagògia del PP; amb Línia Barcelona ja hem cobert tota la xarxa pels deu districtes de la capital i som els primers en la història local que ho aconseguim. Línia Vallès és el periòdic de proximitat setmanal i gratuït més llegit de Catalunya. L'àrea de les publicacions temàtiques també comença a respirar: Benzina,
la revista d'excepcions culturals, torna a prendre alè després de tres anys especialment durs, i els portals Comunicació21.cat i Cultura21.cat creixen en usuaris únics... Voldria aclarir que aquest pla d'expansió és el resultat de la reestructuració prèvia que Grup Comunicació 21 va experimentar l'any 2008. Segurament vam ser dels primers que vam aplicar la tisora i fent allò que després tothom al sector s'ha vist obligat a fer: reduir costos i dimensionar les empreses. Va ser un procés traumàtic perquè el grup no estava preparat per fer-ho i jo, professionalment, estava més orientat a contractar i créixer que no pas a despatxar i reduir... Tampoc disposàvem dels recursos financers per fer una reestructuració ordenada, així que tot el que podia complicar-se es va complicar.

La informació de barris ha es-tat un dèficit històric de la premsa de Barcelona...

Té tota la raó, la premsa als barris ha estat sempre una anècdota, amb experiències aïllades molt vinculades al voluntarisme o l'associacionisme. El Grup Comunicació 21 està introduint variables empresarials, estructura, comercialització, sinergies... És incomprensible que tot Catalunya estigui farcida de publicacions gratuïtes professionals i, en canvi, els districtes barcelonins hagin viscut d'esquena a aquest fenomen. A determinats barris de Barcelona (com ara Sant Andreu, Sants, Nou Barris, etc.) som la premsa de referència per la senzilla raó que som els únics que cobrim aquests espais; i, a més, ho fem en català. Modestament, crec que estem fent en alguns bar-
ris o districtes de Barcelona la feina que fa vint anys van fer diaris com ara El Punt o Regió 7 a Girona o Manresa. Amb la
diferència que en alguns d'aquests territoris barcelo-
nins hi viu més gent que a
tota la província de Lleida.

Hi ha altres grups de comunicació molt arrelats als seus territoris nadius. És difícil conquerir altres feus. L'aposta ha de ser
la de les sinergies?

Sense sinergies i sense grups de comunicació que donin suport a una capçalera, els mitjans locals es condemnen a quedar aïllats i amb molt poca o nul·la capacitat per créixer. El sector s'ha endurit i els propers dos anys encara seran molt difícils. Sobre els feus, hauria de qüestionar primer quins són aquests ja que, es vulgui acceptar o no, la correlació de forces està variant en alguns indrets i ningú es pot adormir a cap feu. El mapa comunicatiu està més obert del que alguns pensen i en els propers anys es produirà una nova configuració. Estem convençuts que les virtuts del nostre model (informació local de qualitat, sumada a grans tiratges gratuïts, tot sota una mateixa estructura empresarial) es poden extrapolar perfectament a altres municipis o territoris.

Les capçaleres tenen la seva versió en línia. Què ha d'oferir
el digital diferent del paper?

Hem fet una aposta molt bàsica a la xarxa: garantir la nostra presència i donar un servei complementari de la versió
en paper. Durant aquest any
explotarem part de les potencialitats de les xarxes socials.
La revolució digital tot just comença i és evident que no es
pot extrapolar a la xarxa el llenguatge periodístic del paper.
Cal crear-ne un de nou. I els
editors catalans hem de ser conscients d'aquest repte: o el creem o algú altre ho farà.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Publicat a