Comunicació

Un estudi constata que TV3 prioritza el marc espanyol en política i economia

L'observatori Media.cat, impulsat pel Grup de Periodistes Ramon Barnils, va presentar ahir l'informe Marcs de referència als telenotícies de TV3. La principal conclusió és que els TN prioritzen el marc de referència espanyol en les notícies polítiques i econòmiques.

L'estudi assenyala que els TN donen prioritat al marc de referència català respecte a l'espanyol i l'internacional, però que ho fa per un percentatge que supera de poc la meitat de les notícies emeses (56% del total). Si s'analitza la temàtica de les notícies, s'observa que en les informacions de política (44%) i economia (45%) el marc de referència nacional és minoritari. En canvi, el marc català sí que és prioritari en les notícies d'esports (56%), societat (85%), laborals (89%) i de cultura (86%).

L'informe és una foto fixa dels TN de TV3 emesos entre el 9 de març i el 9 d'abril del 2009: en total, 63 TN (migdia i vespre), que representen més de 42 hores d'emissió. Els autors són el periodista Roger Palà i la tècnica en estadística Armelle Ibáñez.

Països Catalans

L'informe també destaca que la presència als TN dels territoris dels Països Catalans que no són el Principat és «ridícula»; concretament, del 5,6%. L'estudi remarca que aquests territoris (País Valencià, Illes Balears, Catalunya del Nord, Andorra i Franja de Ponent) s'esmenten sobretot en la secció d'esports, i s'obvien en informacions de política, economia i societat. Així, l'informe recomana que es doni més pes a informacions polítiques i econòmiques que tinguin com a marc de referència els Països Catalans i no l'Estat, «perquè TV3 exerciti de pal de paller de l'espai català de comunicació».

Producció cultural

L'estudi afirma que la cultura en llengua catalana està «infrarepresentada» a TV3, ja que la presència del cinema en català (7%) i la música catalana (8%) hi «és pràcticament simbòlica», i considera que resulta «especialment preocupant» que els productes literaris d'expressió no catalana (59%) hi tinguin més presència que els productes en llengua catalana (47%). En aquest sentit, una recomanació que fa l'informe és que «és imprescindible que es visibilitzi en més mesura» la producció cultural en llengua catalana en totes les disciplines (audiovisual, música, arts escèniques i literatura), pel fet que el TN és «un dels únics espais televisius de difusió massiva per a la indústria cultural del país i, per tant, té un paper cabdal en la seva consolidació i el seu creixement».

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.