Rodalies prepara semidirectes a Vic, Manresa i Puigcerdà pel setembre
El conseller Nadal anuncia que el servei coincidirà amb la fi de les obres a la Meridiana
En el procés de reforma de la xarxa de rodalies de Catalunya, els trens semidirectes entre ciutats grans són una de les solucions per descongestionar el servei i millorar temps de recorregut. Amb l'explosió de la demanda viscuda la darrera dècada –només del 2004 al 2005 el nombre de passatgers de rodalies es van incrementar en 8 milions– i l'augment de la freqüència de pas de trens, el servei s'ha posat al límit de la seva capacitat perquè la xarxa és la mateixa de fa dècades. Més enllà dels greus problemes de congestió i bloqueig per avaries o obres d'aquests anys recents, el temps de recorregut entre els extrems de la xarxa –de Barcelona a ciutats com Figueres, Girona, Puigcerdà o Lleida– s'ha anat incrementant i el servei ha perdut competitivitat i atractiu entre els usuaris.
Per millorar el temps de recorregut en aquests trajectes perjudicats cal una oferta diària de trens semidirectes que el govern català vol implantar a la futura xarxa de rodalies. Però en molts casos caldrà desdoblar les vies per fer-ho possible i en llocs com el Maresme, on aquestes són a tocar de mar, no serà fàcil ni immediat. El conseller de Política Territorial, Joaquim Nadal, feia públic ahir en una entrevista a Catalunya Ràdio les línies per on es començarà. Una de les línies més castigades, la de Vic i Puigcerdà (R3), serà la primera que tindrà trens semidirectes a partir del 12 de setembre, el mateix dia en què està previst que es recuperi la normalitat a l'R3, R4 i R7, afectades per les obres de construcció de la nova estació de Sagrera / Meridiana. Rodalies de Catalunya també estudia iniciar els primers serveis semidirectes en aquesta data a la línia de Manresa (R4).