El govern multarà Hispano Igualadina pel mal servei de bus entre Tarragona i Reus
Tot i que no s'han constatat més incompliments en els últims dies, se li han obert diversos expedients
El departament va iniciar les investigacions arran de les nombroses queixes rebudes, ja després del canvi d'horaris de l'estiu passat, per part d'usuaris sobretot entre Reus i Tarragona, que havien tornat a insistir d'un mes o un mes i mig ençà. «Inicialment es van obrir diversos expedients informatius, i les nostres inspeccions, també les que fem d'ofici, van corroborar diverses anomalies, per la qual cosa ja s'estan tramitant els expedients sancionadors», ha explicat el director general del Transport Terrestre, Manel Villalante. Les irregularitats denunciades són diverses: retard en els horaris, busos que no fan totes les parades intermèdies previstes, subcontractació de serveis a altres companyies, mancances en la informació a l'usuari, substitució de material mòbil per un altre de no assignat a aquesta línia o, fins i tot, expedicions suprimides «sense cap motiu aparent que ho justifiqui, o que almenys s'hagi comunicat, per la qual cosa s'entén que és responsabilitat de l'empresa, un fet que no és admissible des del punt de vista del servei públic», constata Villalante.
Millora... però multa
Arran de les constatacions, la Generalitat ja va requerir a l'empresa, «tant verbalment com per escrit, perquè normalitzés immediatament el servei» i, de fet, el director general reconeix que en les inspeccions que cada dia s'han realitzat aquesta última setmana «ja no s'ha detectat cap tipus d'anomalia». Un fet que no obsta perquè continuï endavant el procediment sancionador: «Això no paralitza cap tràmit sobre les coses que s'han fet malament abans, perquè hi ha indicis més que evidents que les presumptes infraccions s'han produït», explica.
D'acord amb el procediment legal, en tot cas, la Generalitat ha permès que l'empresa pugui presentar les seves al·legacions i es pugui defensar, així, de les denúncies. Amb això, els primers expedients oberts, una trentena, es podrien començar a resoldre d'aquí a un mes, a partir de quan es coneixerà el càstig que rebrà Hispano Igualadina. «Les sancions –explica Villalante– dependran de la gravetat dels incompliments, però si es demostra que són greus es pot arribar fins i tot a la retirada de la concessió», que a l'empresa no li caduca fins al 2028. En tot cas, això sí, ja diu que «d'entrada la voluntat del govern no és sancionar sinó fer que es compleixi el plec de condicions i l'usuari tingui un bon servei, i per això seguirem estant a sobre de l'empresa».
Fonts de la companyia es van limitar ahir a admetre que Política Territorial està investigant amb inspectors als busos de la línia per veure si són correctes les irregularitats denunciades, però negaven que ja hagi decidit que els sancionarà.
Ha d'adaptar a Ryanair el servei a l'aeroport
L'inici, aquesta setmana, de la temporada d'estiu de Ryanair a l'aeroport de Reus ha obligat Hispano Igualadina –que hi té la concessió de busos des de Barcelona i Tarragona– a adaptar-se als nous horaris de sortida i arribada dels avions. «La nova dinàmica a seguir és adaptar-nos-hi, i això ens provoca força problemes perquè canvien cada dos per tres», admetien ahir fonts de la companyia. El seu web –que aviat, per cert, permetrà adquirir bitllets per aquests trajectes– publica ja els nous horaris vigents des de dilluns. Des de Tarragona, hi haurà 116 expedicions setmanals: 12 (sis per sentit) els dilluns, dimecres i divendres; 20 (deu per sentit) els dimarts i dijous; 24 (14 d'anada a l'aeroport i de tornada) els dissabtes, i 16 (vuit i vuit) els diumenges. Des de l'estació de Sants, els serveis s'adapten específicament a cada vol de Ryanair, si bé per ara només hi ha clars els horaris fins al 20 de maig. Amb el nou vol a Maastricht, el 21, analitzaran si cal treure o posar algun bus, igual que a partir del 2 de juny, quan engeguen els vols a Cork, que, si bé no s'esperen grans canvis, acabaran de polir els horaris de bus de tot l'estiu.