SERGI LÓPEZ

ACTOR

«Actuar és improvisar»

Sergi López ha reprès la seva tercera estada a la cartellera de Barcelona. Des de la setmana passada i fins al 20 de juny presenta «Non solum» al Poliorama. Ningú va recollir el Max que va guanyar com a coautor del text. Se'n va assabentar dos dies després

En anglès?
«Podria fer una versió professional però prefereixo mantenir-me en el món amateur»
EL PREMI MAX
«Vaig saber que havíem guanyat el Max dos dies després»

Sergi López s'estarà cinc setmanes al Poliorama, fins al 20 de juny. És el tercer cop que presenta Non solum a Barcelona. Des que va haver d'anul·lar la primera estada al TNC, a causa d'una afonia, l'obra ha aixecat una gran expectativa. La representa en francès des del 2007 i en castellà des de l'any passat. La peça, amb un clar component d'humor, presenta un Sergi López espontani, que ofereix una peça tan surrealista com imprevisible. Ell sol fa una concentració d'ells mateixos. Que, evidentment, cada un d'ells és diferent de la resta. Vilanoví convençut, trenca amb les distàncies del glamur cinematogràfic. És un nen feliç en un cos d'home.

–No està tip de seguir representant Non Solum? Va estrenar-lo a Temporada Alta del 2005!
–«És una obra en què m'hi reconec molt. Des del principi, la vam plantejar pel plaer d'actuar sense complexos. El que més m'agrada és actuar. Quan una idea en què creus aconsegueix omplir els teatres, és difícil cansar-se'n. De totes maneres, he fet 160 funcions en cinc anys. Al 2008 només vaig fer una desena de funcions perquè em van coincidir amb el rodatge de moltes pel·lícules. El nostre model de distribució és particular: un dia sóc a Ulldecona i l'endemà començo un rodatge a París. El monòleg és l'únic format que em permet fer això. El més normal seria dedicar-li sis mesos i intentar-la fer cada dos dies per explotar-la, però jo hi deixo, a vegades, llargs buits. Darrerament, l'he representada més i encara m'hi sento més còmode.»
–No té por a quedar-se afònic, novament. Quan va actuar per primer cop al TNC (2007/08) va haver d'anul·lar funcions. El desgast escènic és evident.
–«Això del TNC va ser un fenomen curiós. Des que vaig haver d'anul·lar aquestes funcions, sempre he omplert els teatres. Fins llavors, la resposta del públic era desigual. Però va ser deixar gent al carrer que ja tenia les entrades reservades i generar-se una sensació d'urgència per veure-ho. Visc un privilegi.»
–És complicat desdoblar-se amb tanta facilitat?
–«Això de la interpretació és un misteri. Hi ha coses fàcils que semblen difícils. Jo no sóc capaç de plorar a l'instant, com fan molts col·legues meus. També s'ha d'entendre que l'obra va anar creixent molt lentament, el concepte de dificultat, quan es cuina mica en mica és molt diferent que si veus la peça acabada.»
–L'obra la construeix amb Jorge Picó.
–«El coneixia de l'escola Lecoq, però mai no havíem treballat junts. Ens vèiem i li comentava que tenia idees i que no sabia com plasmar-les a l'escenari. Ell em deia que necessitava que algú m'ajudés. Però no es va atrevir a proposar-se fins que no vaig preguntar-li. Picó ha voltat per tot el món. Sap escoltar i animar-te per les idees que li semblen bones. Jo sabia el que no volia fer: no volia un monòleg convencional, ni una obra partint de les anècdotes de rodatge (xerraire com sóc, l'hagués fet de seguida). Tampoc volia fer una tirallonga de gags, ni un monòleg en què els diferents personatges fessin veus diferents, per lluïment. M'he trobat que sempre trobo el camí a partir del que no vull fer. Vam començar a treballar improvisant a escena. Movent-te surten noves idees. El públic accepta molt bé aquestes convencions, per surrealistes que semblin.»
–Molts espectadors el coneixen pel cinema. Nota que els deixa descol·locats?
–«A París, em coneixien molt per cinema d'autor. Mai havia fet teatre a França. Em miraven amb molt de respecte. Al cap de cinc minuts, van entendre la clau d'humor i van riure com els que més.»
–S'atreviria a fer-ho en anglès?
–«M'agradaria, Però no sé prou anglès per fer-lo col·loquialment. La podria aprendre fonèticament i tirar-la endavant. Podria fer una versió professional, mesurada, però prefereixo mantenir-me en el món amateur. Per mi, actuar és improvisar. És com jugar a futbol: hi ha una tècnica que és el text i després cal arriscar-se per connectar amb el públic.»
–Quan van presentar l'obra al TNC ensenyaven, orgullosos, el text acabat d'escriure.
–«Sí, és cert. També m'agradaria que altres actors fessin un procés semblant al meu, que creïn més enllà de l'interpret, sigui bo, dolent, simpàtic o grassonet, que ho fessin amb els seu color, el seu estil. Que el text agafi davantera a la interpretació.»
–Al 2010 els donen el premi Max al millor text en català, estrenat al 2005. Potser van una mica tard, no?
–«És que en aquest país no existeix res si no passa per Barcelona. A l'Estat espanyol, passa el mateix amb la capital, Madrid. Però per estrany que pugui semblar en aquest país hi ha actors que viuen sense actuar a Barcelona: i també hi ha gent que es dedica a les vinyes, al camp. Fora de Barcelona hi ha éssers vius i humans alhora [riu].»
–No va recollir el premi. Es va enfadar per la filtració dels guanyadors, hores abans?
–«No, si jo no vaig saber res fins al cap d'un parell de dies. Quan es va fer la gala nosaltres estàvem de gira. Ni sabia que figuràvem com a finalistes. Aquest premi també és particular. Perquè resulta que hem guanyat el Max al millor text en català o valencià. Picó, que fins fa poc vivia a València, va rebre un telegrama d'algú del Ministeri felicitant-lo per haver guanyat el Max al text en valencià. Ara no sabem si el fem en català o valencià [riu, sorneguer].»
–L'obra es pregunta, sovint, què passa aquí? I doncs? Fa tres dies la Rambla era plena de barcelonistes, avui [l'entrevista es va fer dimecres] la font de Canaletes és plena de bufandes de l'Atlético de Madrid.
–«El món s'està tornant boig. Les coses passen massa ràpid perquè les puguem comprendre. Ara, que mirant-ho bé, el món mai no ha estat massa fi. Si no, com s'explica que una pila de soldats anessin a fer les creuades...»
–I Toni Albà. Fa una pila d'anys representaven Brams. Ara se'l veu a la tele fent de Papa, de Rei, d'Alves...?
–«No hi ha una fórmula. La vida no és tan esquemàtica. Albà és un monstre. És possible que algun dia se'ns acudeixi una idea i tornem a ajuntar-nos.»
–Jorge Picó dirigeix el renovat Teatre Principal de Vilanova. Fa una programació molt personal. Què en diuen, des de l'Ajuntament?
–«La regidora de Cultura fa bots d'alegria. En Jorge fa només quatre anys que viu al poble i ja coneix, de lluny, més actors, autors i directors que jo mateix. Omple cada sessió. És un home de teatre. Ha posat fi a aquella cantarella del que es lamenta que ‘és molt difícil portar el públic al teatre.»
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.