Les obres del TAV obligaran a tallar el carrer d'Entença a partir del 6 de juliol
Aquest estiu Barcelona tindrà 230 actuacions en marxa, 120 menys que l'anterior, però hi haurà més pavimentació de carrers
Les restriccions econòmiques i un pla Zapatero sense impacte en la via pública porten un estiu amb menys obres que de costum. N'hi haurà 120 menys que l'any passat, i la principal afectació la provocarà la continuació d'una gran infraestructura com és el tren d'alta velocitat (TAV). El nou punt d'avanç de les obres se situa a la cruïlla d'Entença amb Provença: els quatre carrils actuals quedaran tallats al trànsit. Els vehicles que arriben en sentit Llobregat es desviaran pels carrers Calàbria i Còrsega, mentre que el trànsit en sentit Besòs haurà de passar per l'avinguda Roma i els carrers Nicaragua i Rosselló. Segons el regidor de Mobilitat, Francesc Narváez, «tot el gruix de l'obra s'intentarà fer aquest estiu», de manera que les incidències en superfície no s'allarguin més enllà de mitjan d'octubre. Després, les tasques continuaran al subsòl.
Un punt afectat per les obres del TAV que recuperarà la normalitat després de l'estiu serà el carrer Mallorca, entre Sardenya i Lepant, que passa pel costat de la Sagrada Família. La pantalla de protecció del temple ja s'ha instal·lat i ara només queda coronar-la i fer la urbanització. Mentre durin les feines, fins a mitjan de setembre, només hi podran passar, com ara, busos i taxis en un carril únic. Després quedarà obert i es continuarà treballant per sota. A finals de setembre el carrer Mallorca, entre Espronceda i Meridiana, també tornarà a la normalitat. En canvi, el pou de la cruïlla de Padilla amb Mallorca continuarà empantanegat fins a final d'any.
L'altre gran impacte al trànsit ve de la nova fase d'instal·lació del carril BUS-VAO la Meridiana. Els treballs serviran per implantar aquest carril a la C-58, que ha d'enllaçar Ripollet i l'avinguda Meridiana. També s'aprofitarà per millorar aquesta zona i donar-hi un caràcter més urbà: «Es connectarà la Trinitat Nova i Vella i farem que aquest tros de la Meridiana sigui un tros més de Barcelona», va explicar Narváez. A partir de dilluns i durant tot l'agost, els treballs ocuparan el carril ràpid d'entrada i sortida de la Meridiana.
Com a contrapunt a aquest descens de gran obra, augmenten les actuacions de pavimentació. De les 50 obres específiques d'aquest estiu (urbanització o posar el dia els serveis i mantenir els túnels), 24 seran de pavimentació. En concret, es pavimentaran 149.744 metres quadrats de carrers, que vol dir 27.467 metres quadrats més que l'any passat. Les actuacions més destacades en aquest capítol seran les de pavimentació del carrer Aragó, entre la Diagonal i el carrer Casanova, i la de la rambla Guipúscoa. La pavimentació del carrer Aragó es farà en tres fases al llarg de l'estiu (25 de juliol, 8 d'agost i 15 d'agost), i només farà tallar la meitat del carrer.
Per primer cop, més obres per sobre de la Diagonal
«Aquest estiu hi haurà més obres per sobre de la Diagonal que per sota.» És una de les curiositats d'aquest estiu d'obres, en part, atípic. Per sobre de la Diagonal hi haurà gairebé el doble d'obres que per sota. «Això té a veure molt amb el tipus d'obra», va explicar el regidor de Mobilitat, Francesc Narváez, en referència a les actuacions de pavimentació que es portaran a terme aquest estiu. A diferència d'altres anys, «no hi ha llocs de concentració d'obres, sinó que són obres disperses», va puntualitzar. Sense comptar les pavimentacions, el districte que acumula més obres enguany és el de l'Eixample (amb sis actuacions), seguit del de Sarrià-Sant Gervasi (amb cinc) i de Gràcia (quatre). Segons Narváez, la majoria d'obres tindran poca afectació en el trànsit rodat. Les que es notaran més seran les obres del TAV i les de l'avinguda Meridiana. Aquest serà l'únic accés a Barcelona afectat realment per obres, ja que la C-31 i la B-23 només tindran incidències puntuals per pavimentació.