Educació

Aprendre a perdre la vergonya

Estudiants de primer i segon d'ESO de l'institut Roseta Mauri de Reus guanyen el premi del Consell de l'Audiovisual de Catalunya El CAC a l'Escola per haver impulsat un taller de ràdio

Un total de 25 alumnes de primer i segon d'ESO de l'institut Roseta Mauri s'han convertit en uns experts en l'ús de la tecnologia radiofònica i del llenguatge que s'utilitza. Ja fa dos anys que el professorat d'aquest centre educatiu de Reus va plantejar la realització d'un taller de ràdio com una eina pedagògica enfocada a millorar l'expressió oral dels escolars, i l'experiència els ha valgut el reconeixement del Consell de l'Audiovisual de Catalunya, que els ha premiat recentment amb els premis El CAC a l'Escola.

Durant el curs els alumnes han après el funcionament intern d'una ràdio i també a estructurar els continguts del guió d'un magazín d'uns vint minuts de durada «de la temàtica que vulguessin», segons va explicar el coordinador pedagògic i professor del taller, Josep Maria Bofarull, que va fer balanç del funcionament del curs, del qual no podia mostrar-se més orgullós. Amb els escolars s'ha aconseguit alguna cosa més que tenir-los entretinguts: se'ls ha ensenyat a perdre la vergonya parlant en i pel públic però d'una manera distesa i sobretot participativa, tal com va justificar el monitor tècnic d'audiovisuals del pla educatiu d'entorn, Jordi Escoda: «La implicació va molt lligada al fet d'aconseguir un objectiu», va comentar, convençut que aquests joves «són consumidors d'audiovisuals» i que, amb aquest taller, «els desmitifiquen quan coneixen com es fan».

Treball en equip.

La Florencia Santillán, de segon d'ESO, va explicar que el taller li ha permès perdre la vergonya i aprendre a improvisar, i va afirmar que no s'ho pensaria dos cops a participar en una altra iniciativa similar: «Vull aprendre moltes coses», va dir amb un somriure d'orella a orella. La Maria Martínez, també de segon d'ESO, va destacar que el que més li ha agradat és sentir-se responsable i treballar en grup, i va afegir: «També m'ha agradat perquè ens hem ajudat entre nosaltres i perquè he après a expressar-me amb persones grans, ja que no és el mateix parlar amb els amics o amb els professors i els pares.»

Mantenir-la viva.

Les classes ja han acabat i, mentre que els alumnes que enguany han cursat primer d'ESO l'any que ve continuaran amb la segona part del taller, els que faran tercer d'ESO ja no tornaran a tenir aquesta oportunitat. Per això, Bofarull ja està pensant en la manera de fer que la ràdio es mantingui viva, que es converteixi en la ràdio dels alumnes i també dels professors i pares, per la qual cosa no descarta crear una tercera fase del taller perquè els joves puguin ampliar coneixements sobre el funcionament dels mitjans de comunicació i que la ràdio pugui tenir una programació periòdica.

Obrir-se a nous formats.

L'esforç que els alumnes han posat per tirar endavant el projecte i el fet que hagi merescut el premi del Consell de l'Audiovisual de Catalunya «demostren que la feina té un reconeixement si es treballa»; per això, no es descarta obrir el taller a nous formats audiovisuals.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Has superat el límit de 5 articles gratuïts d'aquest mes.

Continua llegint-nos per només

1

Passi d'un dia

48

Subscripció anual

Ja ets subscriptor?

Inicia sessió

[X]