Efectes de pel·lícula a Deltebre
La jove maquilladora Cristina Iglesias exposa al seu poble els seus últims treballs dins el món dels efectes especials
Amb només 23 anys, Cristina Iglesias s'ha convertit en una autèntica professional dels efectes especials. Va començar a l'escola de maquillatge Stick Art Studio de Barcelona, i allí es va adonar que més que el maquillatge artístic el que l'interessava era el món dels efectes especials. «És una faena que no té res de monòtona, ja que cada projecte que emprens és diferent», explica. A través d'internet va anar coneixent aquest món i fent contactes, fins que va aconseguir entrar al taller Inside FX Studio de Madrid, l'estudi que va realitzar els efectes especials de la pel·lícula REC, de Jaume Balagueró. Iglesias no ha treballat directament per a Balagueró, tot i que admet que li encantaria, i entre les seues pel·lícules de referència pel que fa als efectes especials hi ha Hostel, d'Eli Roth; Saw, de James Wan, i El laberinto del fauno, de Guillermo del Toro.
Actualment treballa amb el seu company, el també artista Gorka Aguirre, al taller Quimera FX Studio de Bilbao. Aquest estudi és el que realitza les pròtesis de maquillatge per al musical La bella y la bestia que es representa al teatre Lope de Vega de Madrid, i també les de la sèrie Qué vida más triste, de la Sexta. L'objectiu de l'exposició, que fins al proper 12 d'abril es podrà visitar a la sala d'exposicions Ramon Calvo de Deltebre, és mostrar la seua feina dels últims anys. Així hi ha pròtesis, parts del cos (props) i fotografies de dos curts: Tras los visillos, de Gregorio Muro i Raül López, i Snip, de Julien Zenier, que va ser guardonat pels seus efectes especials en el Festival de Pel·lícules de Terror de Sud-àfrica, i que segons Iglesias ha despertat l'interès de cineastes com ara el mateix Balagueró. Però la part més important de l'exposició són els efectes especials que Quimera FX Studio ha realitzat per a la pel·lícula ASD (Alma sin dueño), del director Tinieblas González. El film l'ha comprat la distribuïdora Filmax i s'estrenarà el mes d'agost. És la història d'un grup de joves que es colen a la nit al metro de Bilbao i que, fugint dels guàrdies de seguretat, s'endinsen per les vies, on hi viu una criatura monstruosa. A l'exposició no s'hi ha pogut portar la criatura, per no revelar un element clau de la pel·lícula, però sí que s'hi exposen dos cadàvers (dummies), pròtesis i parts del cos (props) que s'han utilitzat en el film. Es tracta de la feina de tot un any i els resultats són espectacularment realistes. «Tenim molt en compte l'anatomia humana a l'hora de crear les nostres criatures», explica Iglesias. Com a material utilitzen un tipus de silicona molt flexible, però el secret està bàsicament en l'elaboració prèvia dels motlles. Ahir en la inauguració de l'exposició, que també inclou diverses projeccions audiovisuals, Iglesias va fer una demostració pràctica aplicant una pròtesi de Kalibos, un personatge de la mitologia grega, a un figurant.