Ciència

la contra

Neix el cercaaparcaments

Un grup d'investigadors de la UAB i del Centre Tecnològic de Telecomunicacions dissenya un dispositiu per localitzar i informar d'aparcaments buits al carrer

Un nou dispositiu dissenyat per investigadors de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) i el Centre Tecnològic de Telecomunicacions de Catalunya (CITC) permet localitzar, a través d'internet, places d'aparcament lliures a la via pública. Aquest nou sistema podria estalviar els desplaçaments curts que bona part dels conductors dediquen al llarg del dia a trobar un lloc per aparcar-hi a les vies principals d'una ciutat. El dispositiu és semblant al que s'utilitza en aparcaments tancats que senyalitzen les places d'aparcament disponibles amb un llum verd.

Aquest sistema funciona a través d'ultrasons instal·lats al sostre de l'aparcament que detecta la presència del cotxe. Tanmateix, el dispositiu que forma part del sistema dissenyat pels investigadors de la UAB funciona a través de sensors magnètics que queden soterrats en el paviment de cadascuna de les places que hi ha al carrer. Via ràdio i sense fils, una de les novetats del programa, cada sensor enviar la informació a un sensor central instal·lat a cada carrer que és l'encarregat d'informar a través de panells lluminosos del nombre de places disponibles. Aquest nou sistema, anomenat Xaloc, també permet altres vies per oferir informació al conductor, ja que aquest grup d'investigadors ha dissenyat un navegador que aprofita la informació que envien els sensors per tal de localitzar i situar en un mapa les àrees lliures. Aquesta informació podria ser transmesa a aparells amb connexió internet com ara telèfons mòbils i GPS de darrera generació. José López Vicario, investigador de la UAB, explica que el mecanisme per rebre la informació en el mòbil seria semblant el que avui es coneix com el sistema Bluetooth per connectar i intercanviar informació entre diferents dispositius. Segons diu Vicario, la nova generació de telèfons mòbils podrien incloure aquest sistema anomenat Xaloc.

Però a més a més d'oferir informació també destaca la millora ambiental que suposa aquest nou producte, ja que permetria disminuir l'emissió de CO2 que la conducció de vehicles emet a l'atmosfera. Segons els càlculs dels responsables d'aquest sistema, s'evitaria l'emissió de 400 tones de CO2 diàries, les que calculen que es gasten per buscar aparcament.

L'empresa World Sensing és l'encarregada d'explotar el sistema i comercialitzar aquest nou dispositiu. Un dels àmbits d'actuació seria les grans ciutats, on la localització de places d'aparcaments lliures és sovint el principal repte al qual s'enfronten molts ciutadans cada dia, ja que els obliga a invertir-hi molt de temps. El sistema ha estat finalista de premis i s'ha donat a conèixer en jornades adherides a Acció 10 del Departament d'Innovació i Tecnologia de la Generalitat. Ara es busca que el projecte, que va ser subvencionat amb fons europeus, tingui un mercat en grans ciutats. Ja s'hi han interessat ciutats com ara Barcelona, Sant Cugat i Sabadell, tot i que els responsables de World Sensing són conscients que la crisi econòmica podria alentir-ne la instal·lació. El preu del sistema és d'uns 170 euros per plaça d'aparcament.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.