Educació

MILAGROS VALERA,

PEDAGOGA ESPECIALISTA EN ALTES CAPACITATS

“Als infants d'altes capacitats també se'ls ha de guiar”

Milagros Valera (Barcelona, 1954) va estudiar pedagogia terapèutica a la Universitat de Barcelona i es va especialitzar en logopèdia i en llenguatge. Fa quinze anys que treballa sobre altes capacitats al Gabinet Mentor.
Ja són prou terribles les etiquetes perquè,
a sobre, te les posin malament
Per què als pedagogs no els agrada la paraula ‘superdotat'?
Perquè només es refereix a una àrea de les altes capacitats intel·lectuals. Ens deixem de banda la precocitat i tota classe de talents: el matemàtic, el musical, el lingüístic. I també els creatius.
Llavors, un superdotat què és?
Una persona que té una capacitat intel·lectual superior a la mitjana en moltes àrees. I molt creativa.
Fa molts anys que se'n parla, però avancem?
Poc, i per diverses qüestions. La més important, que és una àrea força desconeguda per als mateixos professionals de l'educació.
No hi ha bona formació?
Algunes universitats comencen a fer-ho, però anem endarrerits. Es forma en l'atenció als infants amb dificultats, però no en la dels d'altes capacitats, que també hi són. Aquí tenen molt a dir les universitats i el Departament d'Ensenyament.
Com reacciona el mestre davant un infant amb altes capacitats?
Hi ha qui ho nega, directament. A més, hi ha vegades que aquests infants han desenvolupat alguna conducta diferent i això confon. D'altres s'hi impliquen (s'informen i es formen), però com que de vegades no tenen el suport de tota l'escola, es cansen; o quan l'infant passa de curs, el nou tutor adopta una altra actitud i tota la feina es dilueix.
Jo creia que funcionaven sols.
No. Aquest infants també necessiten que els guiïn. El que passa és que moltes coses que s'expliquen ja les saben i l'aula se'ls fa petita.
I llavors?
S'avorreixen. I tenen conductes. D'un et diuen que sembla que estigui a la lluna de València. D'un altre que es mou per classe i interfereix, que és conductual. El de més enllà, que no para de preguntar, que és hiperactiu. Tot etiquetes. Ja són prou terribles les etiquetes perquè, a sobre, te les posin malament.
Quin és el grup més complicat?
El creatiu, que utilitza el pensament divergent. No per ell, sinó perquè pateix totes les deficiències de la nostra educació, que, de creativitat, en té poca.
Què és el pensament divergent?
Davant problemes i situacions, donar una resposta atípica. Atípica per a nosaltres. No sempre són ben entesos; els diem que la resposta no té res a veure amb la pregunta. A mes d'atípica s'hauria de remarcar que donen múltiples respostes de tipus divergent.
Què passa amb els infants d'altes capacitats si els deixem sols?
Que es perden. El que fem a l'aula no omple la seva curiositat. Però hi ha més.
Què?
Hauríem de reflexionar sobre com estem educant. Eduquem per a la diversitat i en l'escola inclusiva o estem educant tothom per igual?
S'hauria de fer alguna detecció?
Seria bo. Hi ha escoles que demanen al nostre gabinet que faci formació del professorat, que és important, perquè el mestre tracta moltes hores amb les criatures. Com a mínim, ha de saber detectar.
És cert que hi ha nenes d'altes capacitats que ho amaguen?
Hi ha nenes que miren de no destacar a l'aula, perquè valoren molt el seu grup d'amigues i no volen perdre lligams. Desenvolupen els seus interessos fora de l'escola.
Molts cops, a aquests nens, se'ls avança un curs i prou.
És una solució fàcil per a l'escola i en moltes ocasions molt bona per a l'infant d'altes capacitats, sempre que el seu desenvolupament emocional i social ho permeti. Però hi ha d'haver una preparació del professorat. Ara, jo penso que primer s'hauria de preguntar al nen i escoltar la seva opinió; potser no vol perdre contacte amb les seves amistats. També hi ha moltes actuacions per fer a dins de l'aula.
Com ara?
Programes d'enriquiment, adaptacions, agrupaments, treballar per projectes, ampliacions...
Més feina! I ara cobrant menys!
Sí, és més feina. Però és la nostra feina. Si un és mestre per vocació ho ha d'intentar.
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.