Les autoescoles gironines van facturar un 50% menys pel que fa a carnets de cotxe el 2009
La facturació va augmentar d'un 40% en el cas del carnet de camió i d'un 50% en el de moto pels canvis en la normativa
El volum més gran de facturació de les autoescoles prové de la formació per a permisos de cotxe. Aquest apartat de la facturació es va reduir d'un 50% l'any 2009 respecte del 2008, a causa de la crisi, que també ha afectat aquest sector econòmic, que des de l'any 2009 té congelats els preus. El que els ha salvat, segons va explicar el president de l'associació d'autoescoles de la demarcació, Joan Sala, ha estat l'increment de facturació en la formació per a permisos de moto, d'un 50%, i de camions, d'un 40%, a causa del canvi de normativa. Això va motivar que moltes persones s'afanyessin a treure's el carnet abans que la nova normativa entrés en vigor, a final de l'any passat.
Nou permís per a motos
En el cas de les motos, la nova normativa, que va entrar en vigor el 9 de desembre del 2009, va consistir en la implantació d'un nou permís, l'A-2, per conduir motos de 500 cc. Així mateix, s'introduïa que en el permís A, per conduir motos de més de 500 cc, es requeria, a més, dos anys d'antiguitat amb el nou permís.
En el cas dels permisos per a camió, la normativa va començar a aplicar-se l'11 de setembre del 2009, i implicava treure's el certificat d'aptitud professional (CAP) per adaptar-se a la norma europea que afecta els conductors de vehicles de transport públic. Això va fer que futurs conductors de camions avancessin la formació per a l'obtenció del permís per estalviar-se aquest altre certificat, que emet la Generalitat a través del Departament de Política Territorial i Obres Públiques i té un cost d'uns mil euros.
L'augment de la demanda pel que fa als permisos de motos i camions va generar, però, un col·lapse en la realització dels exàmens de la Direcció General de Trànsit a finals d'any, moment en què, a més, faltaven tres dels examinadors destinats a Girona. Això va originar una llista d'espera de 900 alumnes. Al gener, la llista ja va quedar reduïda a 200 persones. Actualment, però, i segons va explicar Sala, la demanda «ha caigut en picat» i les autoescoles treballen «només dia a dia».
LES DADES
Al setembre, 15 anys per poder conduir ciclomotor
A partir de l'1 de setembre d'aquest any entra en vigor la nova normativa per conduir ciclomotor, motos de 50 cc, que passa dels 14 als 15 anys d'edat, la qual estableix que el permís es dirà AM a partir de llavors. De fet, la normativa entrarà en vigor dos anys després d'haver-se introduït, ja que respon a una moratòria del 2008, establerta després de les queixes que el canvi en l'edat dels usuaris va suscitar entre fabricants i venedors d'aquest tipus de vehicle, que consideraven que perdrien vendes. Efectivament, els canvis de la normativa pel que fa a les motos vénen del 2008, any en què la Direcció General de Trànsit va intentar reduir la sinistralitat en aquests vehicles, tot i que no acaba d'assolir els índexs desitjables: la normativa va obligar, des de l'1 de setembre del 2008, a fer examen de circulació per a tots el carnets de moto. Fins llavors, per conduir motos de 125 cc només calia superar l'examen de teòrica i de pistes. Per a les més grans, només es demanaven dos anys de carnet de cotxe.
A la demarcació, 115 autoescoles
A les comarques gironines hi ha unes 115 autoescoles, pràcticament totes fan formació per treure el permís de cotxe i només una part d'elles estan especialitzades en el carnet de camió i de moto. De les 115 existents, unes 75 estan associades, segons el president de l'associació d'autoescoles, Joan Sala. L'alumnat pot escollir entre els diversos permisos del codi de circulació:
Mesures per pal·liar la crisi
La crisi obliga a prendre mesures per ajudar a pal·liar-la. Així ho fa la Federació d'Autoescoles de Catalunya (FAC), que porta a terme campanyes de sensibilització entre els col·lectius d'immigrants, perquè aquests regularitzin el permís de conduir del seu país d'origen, o les persones que, en general, condueixen sense carnet. Entre aquest últim cas, hi poden haver diferents motius per no disposar del permís. Hi ha casos de persones a les quals se'ls ha retirat el carnet, bé per la pèrdua de punts o perquè han infringit el codi de circulació, o bé simplement perquè el tenen caducat. Campanyes de sensibilització d'aquest tipus ajuden que els que no tenen carnet regularitzin la situació. Una altra mesura empresa en aquest sentit són els cursos subvencionats que ofereix l'Institut Català d'Energia (ICAEN). Aquest cursos tenen per objectiu ensenyar a conduir d'una manera eficient, amb el mínim de consum energètic i produint el mínim de contaminació possible. Són cursos gratuïts per als alumnes, que porten a terme a la majoria de les autoescoles. Aquestes actuacions suposen una ajuda puntual al sector per sortir de la crisi. El sector es manifesta «preocupat» per la situació i, tot i que confia a reconduir la situació aquest any, no deixa de tenir dubtes.