Ryanair eliminarà quatre rutes i reduirà vols al Prat
La companyia culpa el gestor Aena per haver doblat el preu de les taxes d'operació
Però la raó principal podria ser la baixa ocupació, perquè tres les acaba de suprimir també a Hongria
Ryanair suprimirà, la temporada d'estiu, els vols des de Barcelona a Alacant, Lübeck, Munic i Trieste i reduirà la freqüència setmanal d'una vintena de rutes més. El vicepresident de Ryanair, Michael Cawley, en culpa el gestor aeroportuari Aena per haver encarit el doble les taxes d'operació als aeroports de Madrid i Barcelona –a Madrid encara en suprimirà més perquè hi perdria més diners, explica. Però, curiosament, tres de les quatre rutes que suprimeix també les ha eliminat aquesta setmana passada de l'aeroport de Budapest perquè el nivell d'ocupació dels vols estava per sota dels estàndards de negoci de l'aerolínia. Són les rutes d'Alacant, Lübeck i Munic. Aquesta darrera, per exemple, no superava el 55% del passatge quan la mitjana de càrrega de l'aerolínia és del 84%. A Budapest ha suprimit deu rutes i dos avions de la base després d'una evolució semblant a la que ha viscut al Prat. Ryanair desembarcava aquest febrer a Budapest per fer-se amb el negoci que havia deixat buit el tancament de la històrica companyia de bandera Malév.
Cercant rutes buides
LA FRASE
LA XIFRA
Una decisió esperada i inevitable
L'anunci de Ryanair era qüestió de temps, tant en les formes com en el fons. Els recents augments de taxes que ha aplicat Aena han afectat especialment el Prat i Barajas, dos aeroports amb uns preus d'operació que estaven molt per sota dels seus equivalents europeus. Per això hi havia pogut entrar Ryanair, una companyia que opera només en aeroports secundaris precisament perquè tenen unes taxes molt més baixes que els permet abaratir bitllets. El cas de Ryanair al Prat i Barajas és, de fet, una anormalitat europea. I a Catalunya això ha perjudicat el creixement de la companyia a Girona i Reus, el seu hàbitat natural. Si Aena manté la política, progressivament l'aerolínia irlandesa s'haurà d'anar replegant altra vegada cap als aeroports secundaris, on disposa de contractes de màrqueting i majors marges de beneficis en cada vol pels menors costos i major rapidesa d'operacions. A Girona, de fet, aquest any no complirà amb el compromís de 3 milions de viatgers signat amb les institucions. Per tant, i malgrat la cancel·lació definitiva del vol Girona-Madrid, és probable que properament hi anunciï una ampliació de rutes i freqüències per no deixar-se perdre un mercat que sempre li ha funcionat.