Societat

JULIO BASULTO

DIETISTA I NUTRICIONISTA

“Som el país d'Europa on hi ha més sedentarisme”

Córrer està de moda, i per fer-ho amb una certa intensitat i regularitat cal tenir una bona alimentació. Julio Basulto, que ja ha escrit diversos llibres sobre nutrició, s'alia ara amb Juanjo Cáceres per escriure ‘Comer y correr' (Bolsillo), una guia de nutrició que desmunta molts mites.
Nosaltres multipliquem per tres la ingesta recomanada de proteïna
Fa molts anys que no corro. Si m'hi vull posar, què m'aconsella?
Anar molt a poc a poc. Quan es comença, l'alimentació no és el principal. Cal pensar que som persones molt sedentàries i que hem estat asseguts davant d'un pupitre bona part de la nostra infància i la nostra edat adulta. Posar-nos a córrer cada dia incrementarà molt el risc de tenir una lesió, perquè les articulacions tarden més a adaptar-se a l'exercici físic que els músculs i el sistema cardiovascular.
I pel que fa a l'alimentació?
La població espanyola pren molts aliments altament processats, aliments superflus, pren bastant d'alcohol, massa greix, massa sucre i massa sal. Canviar aquests mals hàbits es traduirà necessàriament en una millor alimentació, i això ajuda al rendiment esportiu.
I la nostra dieta mediterrània?
Sí, aquesta dieta tan bona que no segueixen els espanyols, segons revelen les enquestes! A banda, nosaltres en el llibre qüestionem la validesa del seu plantejament perquè, entre altres motius, conté alcohol en la seva definició.
No era bo beure una mica de vi?
L'Organització Mundial de la Salut (OMS) i nosaltres opinem que d'alcohol, com menys millor. Els estudis confirmen reiteradament que els consums moderats i baixos d'alcohol incrementen el risc de càncers com ara el de còlon o el de mama.
Què em recomana, doncs?
Desconfia de les declaracions de salut que posa a les etiquetes dels aliments. El consell és consumir el mínim possible d'aliments envasats i processats i adquirir una base d'alimentació saludable a base de fruites i hortalisses, llegums, fruita seca i cereals integrals.
No es deixa el peix i la carn?
Mengem massa carn. No és que la carn o el peix siguin dolents, en absolut, però quan mengem massa quantitat d'aquests aliments queda poc espai per als altres, i aquí es pren molt poca fibra dietètica i massa proteïna animal. Al Tercer Món sí que es recomanaria a la gent que mengés carn, però nosaltres multipliquem per tres la ingesta recomanada de proteïna. Amb dues o tres vegades a la setmana de carn i un parell de dies de peix n'hi ha prou.
Què tenen els complements alimentaris que els bandegeu tant?
La immensa majoria no funcionen i n'hi ha uns quants que tenen efectes secundaris negatius sobre el creixement o la salut. En unes anàlisis per avaluar els complements que utilitzen els esportistes es van trobar un 15% de substàncies no declarades a l'etiqueta! Et prens un batut de proteïnes i, a banda de ser innecessari, pot contenir nandrolona i produir-te esterilitat o ser perjudicial per a les teves ereccions!
També desacredita tot allò que s'etiqueta com a “cremagreixos”.
No hi ha cap producte que cremi greixos, i cal que es contrastin les informacions que se'ns donen.
Hi ha professionals suposadament acreditats que en recomanen.
La societat internacional per a l'estudi de l'obesitat diu que l'obligació del personal sanitari és informar el pacient que la pèrdua ràpida de pes és contraproduent i és perillosa per a la seva salut.
Vostè deu receptar anar a córrer...
Hem escrit un llibre per a corredors, però no volem que tothom es posi a córrer. El que sí que diem és que el sedentarisme és perillós i que l'exercici habitual és bo.
L'ésser humà està pensat per no ser inactiu. El seu estat natural és un estat positiu i radiant... amb ganes de viure. I no és que l'esport fomenti que et trobis bé, és que el sedentarisme impedeix que el teu cos funcioni de tal manera que tinguis ganes de viure.
Dóna dades de sedentarisme alarmants!
Som el país d'Europa on hi ha més sedentarisme, i en determinats rangs d'edat som líders mundials en obesitat infantil, que un cop instaurada difícilment reverteix. El sedentarisme causa 5,2 milions de morts a l'any, segons l'OMS, mentre que els accidents de trànsit en provoquen 1,7 milions. El que cal és insistir que els nens no siguin sedentaris!
Obesitat i genètica, no van lligats?
Només una de cada vint persones amb obesitat mòrbida ho és per causa genètica. La genètica carrega l'arma, l'estil de vida prem el gallet.
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.