Societat

Caos total

El sistema informàtic del control central d'Adif va caure durant una hora i mitja

Es calcula que unes 80.000 persones van quedar atrapades als trens i andanes

La informació a l'usuari va tornar a fallar

Restablert el sistema, els trens van tenir retards de fins a una hora
Un tren TAV va quedar aturat dues hores a l'entrada de Sants

Quan la informàtica falla, el món s'atura i ahir 80.000 persones van quedar atrapades a trens i andanes a conseqüència d'un fallada general al sistema de control del trànsit centralitzat de Barcelona. Ubicat a l'estació de França, aquest servei controla tot el trànsit de trens a les línies convencionals de Barcelona, Girona i part de Tarragona i Lleida.

La confusió viscuda al matí es va traslladar a la tarda als despatxos, ja que mentre que Adif responsabilitzava de la gran fallada l'empresa Telvent, filial de Schneider, i s'insinuava que es prendrien represàlies contractuals, des de la companyia es feia una crida a ser cauts i a no acusar ningú amb l'argument que encara s'estava analitzant què havia fallat.

La greu afectació d'ahir culmina un mes negre amb repetides incidències a la xarxa. També es produeix només dos dies després que el president de Renfe desembarqués a Barcelona amb l'objectiu de calmar els ànims encesos dels usuaris en plena campanya electoral i anunciés una inversió de 118 milions d'euros per al servei de Rodalies.

Cap anunci de millora inversora podia aplacar, però, la indignació que ahir es vivia a les llarguíssimes cues que es van formar davant les oficines d'atenció al client on els usuaris van acudir per reclamar un canvi de bitllet o un justificant per presentar a la feina o al centre d'estudis on milers de persones van arribar tard per culpa del caos a la xarxa ferroviària.

Fins a un total de 200 trens, segons la informació facilitada per Renfe, van resultar afectats per la greu incidència informàtica que es va desencadenar a quarts de set del matí i es va prolongar durant una hora i mitja. Segons Adif, els primers problemes es van detectar a les sis del matí. Aleshores es va intentar reiniciar el sistema informàtic repetides vegades fins a constatar que el problema era conseqüència d'uns arxius informàtics danyats.

El sistema va caure definitivament i fins a les vuit del matí no va funcionar cap semàfor i el control de canvi d'agulles va quedar inutilitzat. Això va fer del tot impossible la circulació de combois a cap de les línies de rodalies per una elemental qüestió de seguretat.

L'empresa Telvent, experta en tecnologies de la informació, té contractes amb Adif relacionats amb la xarxa de trens de Catalunya. El 2012 va obtenir el de configuració i ampliació de la memòria dels servidors del centre de control de trànsit, precisament el que ahir va fallar. Un altre contracte vincula l'empresa amb la prestació d'assistència qualificada per ajudar a resoldre casos d'incidències tècniques com les d'ahir. Van ser els tècnics de Telvent els que van acabar intervenint per resoldre el problema d'ahir.

Un cop es va restablir la circulació de trens, la normalitat a la xarxa encara va trigar a arribar perquè s'havien acumulat retards de 45 minuts que en alguns casos van arribar a l'hora. Amb els trens funcionant una altra vegada, aleshores es van posar de manifest greus dèficits en la informació als usuaris. Les pantalles no funcionaven i la confusió sobre el destí dels trens que s'aturaven a les andanes va ser absoluta.

La gran afectació d'ahir va tocar de ple la línia de Rodalies però també van quedar alterats els trens regionals. Se'n va salvar el servei del TAV, ja que els seus trens circulen per unes vies independents. Ara bé, quan la circulació a Rodalies començava a estar normalitzada, un tren TAV procedent de Marsella va tenir una avaria mecànica que el va deixar clavat a dins un túnel, a l'entrada de l'estació de Sants. Al cap de dues hores, els passatgers van ser rescatats passant-los a un altre tren que s'hi va posar al costat. Alguns dels passatgers afectats van denunciar falta d'atenció.

LES FRASES

Caldrà obrir negociacions perquè el gestor integral de Rodalies de Catalunya sigui la Generalitat
Santi Vila
conseller de territori i sostenibilitat
Atès el problema causat als ciutadans, es rescindirà el contracte [a l'empresa informàtica]
Ana Pastor
ministra de foment
Si han incomplert les seves obligacions haurem de sancionar l'empresa informàtica responsable
Gonzalo Ferre
president d'adif
El tren a la T1 del Prat congestionarà Rodalies i enterrarà abans de néixer la L9 del metro
Ricard Riol
promoció del transport públic

Evacuats 300 passatgers al metro

Una avaria al sistema de control del trànsit ATS de les línies 9 i 10 del metro de Barcelona, que funcionen sense conductor, va obligar ahir a aturar el servei poc després de les tres de la tarda, incrementant així la sensació de caos que va viure el sistema de transport de passatgers de Barcelona. La incidència va deixar aturats als túnels set trens que transportaven entre 200 i 300 persones, segons va informar TMB, i que van haver de ser evacuades. La sortida dels passatgers es va produir sense problemes, tret d'un home que va haver de ser atès pels serveis sanitaris. Les dues línies van recuperar la normalitat cap a quarts de vuit. Els tècnics de TMB avaluaven ahir al vespre la situació, ja que hauria fallat tant el sistema normal de funcionament, com el redundant, i un tercer d'alternatiu.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.