TRÀNSIT
Les autoescoles de Girona són les quartes més cares de l'Estat
Treure's el carnet de conduir cotxe costa de mitjana cap a 1.090 euros per alumne, segons un estudi de Facua
Només és més barat que a Saragossa, Múrcia i Logronyo
Les autoescoles de la demarcació de Girona són les quartes més cares de l'Estat espanyol, segons un estudi de l'associació de consumidors Facua. L'estudi, que s'ha fet a 317 autoescoles de 35 ciutats de l'Estat espanyol mostra Girona amb una mitjana de preu per treure's el carnet de conduir a la primera, sense repetir més d'una vegada cap examen, de 1.090,65 euros.
A tot Catalunya
A més, Girona també és la més cara de les quatre capitals catalanes. Hi segueixen Lleida, amb una mitjana de 1.029,79 euros, Barcelona, amb 1.026,30 euros, i finalment Tarragona, amb 995,06 euros. La mitjana de l'Estat per treure's el permís de conduir de cotxe a la primera és de 835,9 euros, un 30,6% per sota del cost que té treure-se'l en una autoescola gironina. Aquesta diferència fa que la mitjana gironina sigui 255,56 euros més cara que l'estatal.
A l'hora de buscar aquests preus es parteix del supòsit, en tots els casos, d'un alumne que rep classes teòriques durant un mes, vint hores pràctiques i aprova els exàmens, teòric i pràctic, a la primera, sense comptar la revisió mèdica necessària. Respecte al mateix estudi, fet l'any passat, es pot veure com el preu de les autoescoles ha baixat un 1,9%, ja que el cost era de 850,95 euros. La ciutat més barata és la Corunya amb 522,72 euros i la més cara és Logronyo, on treure's el carnet de conduir pot arribar a costar 1.238,34 euros.
De les dades revelades també cal destacar que a Girona hi ha una diferència de preu de 201,63 euros entre l'autoescola més cara i la més barata, cosa que suposa que depèn del centre que es triï, pot costar un 20% més.
Tot i ser de les ciutats més cares de l'Estat espanyol, Girona gaudeix d'uns preus una mica més econòmics pel que fa a les classes pràctiques: s'ha de pagar una mitjana de 26,62 euros per 45 minuts de pràctica, tenint en compte que la mitjana de l'Estat és de 25,56. En aquest aspecte la Corunya també seria la ciutat més barata de l'Estat ja que només s'han d'abonar 12,43 euros per cada pràctica. Per contra, la més cara és Saragossa on es paguen 33,54 euros per classe, un 170% de diferència amb la capital gallega. Quant a les capitals de província catalanes, Girona cedeix el lloc de les classes pràctiques més cares a Barcelona, on cada classe costa 29,51 euros. Després hi ha Girona i, a continuació, Lleida i Tarragona, amb 25,9 i 25,63 euros per classe respectivament.
L'estudi també preveu un segon supòsit: un alumne que ha aprovat el teòric a la primera i ha suspès el pràctic en dues ocasions. L'alumne en qüestió ha fet 15 pràctiques més i, en aquest cas, de mitjana estatal, treure's el carnet de conduir arribaria a tenir un cost de 1.219,09 euros, cosa que suposaria un augment de 383,4 euros, un 68,5% més sense tenir en compte la quantitat que s'hauria de tornar a pagar per renovar l'expedient per haver malgastat les tres oportunitats de què disposava. Tenint en compte això, Girona continua per sobre de la mitjana estatal tot i que n'escurça la distància i hi té uns preus una mica més aproximats ja que és la desena ciutat més cara pel que fa a classes pràctiques. Són 1.489,95 euros, amb una pujada, respecte a l'alumne que havia aprovat a la primera, de 399,3 euros cosa que representa un 73,5% d'augment.
LA XIFRA
LA XIFRA
LA XIFRA
Cap a 350 alumnes es quedaran sense examen pràctic
Entre 300 i 400 alumnes no es podran presentar a l'examen pràctic de cotxe abans de les vacances de l'agost com tenien previst. Es repeteix i s'agreuja el mateix problema de l'any passat, quan a uns 200 alumnes no se'ls va permetre presentar-se a l'últim examen de juliol.
Algunes autoescoles, tot i que van inscriure els alumnes en el termini acordat amb la Direcció General de Trànsit (DGT), no han pogut presentar-los a examen. En d'altres, en canvi, només han quedat afectats els alumnes que abans havien suspès l'examen en una altra convocatòria. Com a mesura perquè no es repetís la mateixa situació de l'any passat, la DGT i l'Associació d'Autoescoles de les Comarques de Girona van acordar no presentar cap alumne després del 23 de juliol, però la mesura ha estat insuficient, i tot i que algunes autoescoles van presentar la documentació necessària per l'última convocatòria de juliol no han pogut enviar els seus alumnes a l'examen. Per contrarestar aquest dèficit de places pels exàmens pràctics, la DGT ha decidit fer un examen extra a principi de setembre. Tot i això, és possible que amb aquest examen extra no n'hi hagi prou per descongestionar les demandes de places per exàmens pràctics de cotxe en els propers mesos. Tal com informen les mateixes autoescoles, aquest problema no passava quan Trànsit feia un examen durant el mes d'agost. El president de l'Associació d'Autoescoles de les Comarques de Girona, Joan Sala, ha qualificat de “penós” aquest error de càlcul que farà que molts alumnes quedin penjats.