Xarxa Farma preveu augmentar la facturació per sobre del 40%
La central, amb seu a Girona, vol arribar el 2010 a 300 farmàcies associades
El 2001 un grup de quinze farmacèutics de Girona i Barcelona van crear Xarxa Farma, en un moment en què el «canal de distribució de parafarmàcia es trobava en una situació de desregulació, embrionària i sense iniciativa pròpia», explica el gerent de la central, Rafael Aguilar. Actualment el grup és una societat limitada formada per 89 accionistes del sector i 6.000 euros de capital.
L'objectiu del grup és ampliar les 201 farmàcies associades que ara tenen –amb 1.100 professionals i distribuïdes a tot Catalunya i a Castelló– i arribar a finals d'aquest any a 250 i a 300 el 2010. «Si assolim els objectius i el model que hem creat arriba a ser satisfactori per a nosaltres, ampliarem la xarxa a la resta de l'Estat espanyol», assegura Aguilar.
La parafarmàcia engloba els productes que es poden comprar en una farmàcia sense recepta mèdica, com ara la cosmètica, alimentació o productes sanitaris, tot i que «els productes estrella són les llets i les farines destinades als nadons». Segons dades de la consultora IMS i emeses per l'Asociación Nacional de Especialidades Farmacéuticas Publicitarias (Anefp), el sector va créixer un 9,8% de 2005 a 2006 i va arribar a una facturació de 2.636 milions d'euros. De mitjana, un 35% de la facturació de les farmàcies ja correspon a productes de venda lliure.
Xarxa Farma va facturar més de 2,1 milions d'euros el 2008 (un 50% més respecte del 2007, en què en va facturar 1,4 milions) i preveu arribar enguany a 3 milions d'euros. Treballa diàriament amb més de 40 laboratoris i té un fons de 2.000 referències. També té marques pròpies, com ara Xarxa Dermo, que en representen un 5% de la facturació.
Segons Aguilar, un dels principals públics de Xarxa Farma són les dones embarassades i els nadons, que en molt poc temps –uns dos anys– tenen una despesa important. D'altra banda, les dones d'entre 45 i 55 anys tenen un poder adquisitiu alt i gasten en productes de cosmètica. Els joves, bé que no amb tanta despesa, adquireixen productes relacionats amb l'esport.
Targeta de fidelització
Xarxa Farma ha estat pionera entre les farmàcies de Catalunya i a l'Estat espanyol «en la introducció de determinades tècniques de venda, com ara les targetes client, les targetes regal de productes –té 35.000 clients que fan servir les targetes de fidelització– o l'edició d'una revista en català amb una tirada de 40.000 exemplars». «Els clients que utilitzen habitualment la targeta consumeixen un 15% més que la resta de clients de xarxa que no la tenen», diu Aguilar. A més, el grup ha signat un acord amb la Generalitat per reduir entre el 2009 i el 2010 un 20% l'ús de bosses de plàstic.