la contra

Un pas de gegant per a Terrassa

La cocapital de la comarca espera ser nomenada avui Ciutat Gegantera 2010

Per saldar uns deutes amb l'Ajuntament de Terrassa, l'artista Francesc Torras i Armengol, va construir una parella de gegants l'any 1850. Eren en Robesa, un mestre d'obres, i na Pepona, una veïna del municipi. Cent anys després, Terrassa va incorporar una altra parella de gegants construïts per Lluís Carbonell, en Ramonet i l'Estefania, que representen els comtes de Barcelona Ramon Borrell i Ermessenda de Carcassona. Per commemorar els 160 anys dels Gegants Vells i els 60 dels Gegants Nous, els Geganters de Terrassa han fet una campanya perquè Terrassa sigui nomenada Ciutat Gegantera 2010. L'elecció es coneixerà avui durant l'assemblea general ordinària de l'Agrupació de Colles de Geganters de Catalunya, que se celebra a Sant Vicenç dels Horts. L'altra candidata és Manlleu.

La idea de la candidatura és va gestar a finals del 2007 i va tenir una empenta definitiva el gener del 2008, quan tots els grups municipals de l'Ajuntament van donar-li suport en el ple. A partir d'aquest moment, va començar un llarg camí de promoció i presentació de la candidatura davant de vuit coordinadores geganteres. Fins i tot, els Geganters de Terrassa han exposat la seva proposta al municipi rival, Manlleu. El responsable de les relacions públiques, Santi Serrano, però, assegura que hi ha una rivalitat «molt sana» i recorda que qui surt beneficiat del treball de les dues colles és el món geganter. El grup terrassenc ha defensat la riquesa de la cultura popular. La ciutat té grups de bastoners, capgrossos, figures de foc i aigua, diables, dues colles castelleres, esbarts, cobles i sardanes. Així mateix, Terrassa disposa de l'escenari històric del Centre i el parc de Vallparadís per fer les activitats. «Això dóna molt de joc», indica Serrano.

La proposta terrassenca consisteix en una festa «intensa, àgil i dinàmica» pel cap de setmana del 28 al 30 de maig. Durant aquests tres dies, a banda de les activitats geganteres, es farà la inauguració d'un monument i visites guiades i turístiques per la ciutat. Dissabte a la nit es farà una sessió golfa i hi haurà diverses sorpreses que encara no es poden revelar. A més dels Gegants Vells i els Gegants Nous, a la festa s'afegirà la resta de la família: els Gegantons Modernistes, Magí i Roseta, la Carmeta, el Tranqui i els quatre nans. «Tenim molta il·lusió i ganes perquè Terrassa s'ho mereix», afirma Serrano.

La candidatura de Terrassa ha tingut el suport ciutadà i polític. De fet, el regidor de Cultura, Amadeu Aguado, ha acompanyat la colla en les seves presentacions arreu del país. A més, en l'última setmana de la campanya, el Cafè Teatre, al carrer de Baix, i la llibreria Casa Gorina, al carrer Sant Pere, s'hi van afegir engalanant els aparadors amb motius geganters. També es va crear el grup Terrassa Ciutat Gegantera 2010 per promoure la candidatura al facebook, que al gener ja havia superat els 600 membres. A més, en les seves presentacions arreu de Catalunya s'han sentit molt ben acollits. «Ara fa falta que la gent vingui a votar i ens voti a nosaltres», demana el responsable de relacions públiques del grup.

En el cas que Terrassa surti escollida com a Ciutat Gegantera 2010, la colla tindrà el privilegi de custodiar els gegantons de l'agrupació, que són els símbols dels Gegants de Catalunya, durant tot un any. D'aquesta manera, en els compromisos de l'agrupació a l'estranger o dins dels Països Catalans, els Geganters de Terrassa hi serien presents. «Escamparíem més el nom de Terrassa», subratlla Serrano orgullós. De fet, els Geganters de Terrassa són una colla familiar. «Ens agrada portar gegants i si és en nom de Terrassa encara millor», insisteixen. Per tot plegat, emprenyats o eufòrics, avui per als terrassencs no hi haurà terme mitjà.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.