Tallaran durant quatre mesos l'L5 del metro per construir la nova estació Ernest Lluch
La circulació de combois quedarà interrompuda, a partir del juliol, almenys entre les parades de Collblanc i Can Vidalet
Els milers de persones que cada dia utilitzen la línia blava del metro, l'L5, per desplaçar-se entre la capital catalana i els municipis del Baix Llobregat –especialment l'Hospitalet i Cornellà– hauran de trobar, a partir del juliol, transports públics alternatius, com ara el transbordament amb l'L1 a la plaça de Sants, les dues línies del Trambaix que s'acaben a les terminals de Bon Viatge i Sant Martí de l'Erm, o els autobusos que Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) habilitarà seguint el traçat de les parades de Badal, Collblanc, Pubilla Cases, Can Vidalet i Can Boixeres. La data concreta de la interrupció del servei entre aquestes cinc estacions del metro encara s'ha de decidir i dependrà de l'acabament dels treballs previs a la construcció de l'estació que s'emplaçarà a la carretera de Collblanc, entre la continuació de l'avinguda de Xile i el camí de la Torre Melina, i que probablement serà batejada amb el nom d'Ernest Lluch. Tant des del DPTOP com des de l'Ajuntament de Barcelona s'ha assenyalat que el propòsit és poder realitzar el tall al juliol, i que els trens de l'L5 tornin a circular a finals d'octubre. Els operaris disposaran de quatre mesos per trencar el sostre i les parets del túnel que discorre sota l'antiga N-340 i eixamplar-lo en un tram d'uns cent metres per encabir-hi la futura parada. «S'hauran de fer les pantalles, baixar terres, desmuntar el túnel i, després, muntar la llosa superior», va explicar l'enginyer en cap de l'Ajuntament de Barcelona, Manuel Valdés, en la passada comissió de mobilitat del districte de les Corts.
El problema, segons s'ha reconegut des de les dues administracions, és la dificultat que presenta el desviament, per mitjà d'una canalització limítrofa, de les grans conduccions d'aigua, de línies elèctriques d'alta i de mitjana tensió i dels cables de telecomunicacions que van paral·lels al recorregut del metro. No és clar que aquestes actuacions estiguin enllestides al juliol. «Els terminis van molt justos», va assenyalar Valdés, abans d'apuntar que des del consistori han demanat que, «si no es fa el tall a l'estiu, es pugui reobrir la carretera de Collblanc». Responsables del DPTOP, però, han desestimat la petició i han assegurat que no s'ajornarà la construcció de la nova estació de l'L5. «Si no arribem al juliol, la interrupció del servei començaria a l'agost i s'acabaria al novembre», van afirmar les fonts consultades. La Generalitat ha recordat que, a banda de la construcció del baixador d'Ernest Lluch, també s'ha planificat el tall per fer reformes a l'estació de Can Vidalet. La doble actuació és la que determina l'abast de l'afectació a la línia blava, tenint present, tal com han indicat els portaveus del departament, que tindrà incidència en parades anteriors i posteriors, que es convertiran en finals de recorregut provisionals. TMB haurà de decidir si la circulació de combois cap a l'Hospitalet s'atura a la plaça de Sants o continua fins a Badal.
Un carril a la travessera
El moviment de vehicles al tram final de la travessera de les Corts, des d'Arístides Maillol fins al carrer de Collblanc, continuarà sent objecte de l'escanyament de tres carrils de circulació a un al llarg de tot el 2009, malgrat que ja s'ha acabat de perforar el pou de 70 metres de profunditat de la futura estació de la línia 9 que farà d'intercanviador amb la parada de Collblanc de l'L5, i que ja s'ha instal·lat la meitat de la llosa que cobreix el forat. «La previsió per als vials afectats es manté fins a final d'any», va detallar Manuel Valdés a la comissió de mobilitat. L'ocupació de dues terceres parts de la travessera continua sent necessària per permetre l'entrada i sortida a la zona d'obres dels camions que continuen retirant terra i portant materials per començar a fer les andanes i instal·lar els ascensors i les escales mecàniques. Més endavant, es treballarà en l'actual vestíbul de l'L5 per tal que sigui compartit amb la nova línia del metro. D'altra banda, també s'ha enllestit el pou de l'estació de Campus Sud de l'L9 i les obres ara s'han desplaçat al costat Besòs de l'avinguda de Gregorio Marañón.