Martorell
L'N-II ja és un carrer
La reconversió de l'antiga N-II, a Martorell, en una via urbana relliga el nucli antic amb els barris, amb un nou passeig
La reforma d'1,5 quilòmetres de via fa que sigui possible creuar la ciutat a peu en un traçat adaptat, amb voreres amples, jardinets i zones d'oci
El volum de vehicles cau de 60.000 a 12.000 al dia
Martorell ha transformat l'antiga N-II en un passeig urbà. “Ara es pot creuar la ciutat a peu amb un recorregut totalment adaptat”, afirma el regidor d'Urbanisme, Xavier Fonollosa. Durant més de quatre dècades, l'N-II es va convertir en una barrera gairebé infranquejable pels veïns dels diferents barris de Martorell. Centenars de cotxes i camions provinents del Baix Llobregat i el Vallès Occidental creuaven la ciutat per accedir a l'AP-7 en un pelegrinatge que afectava el dia a dia de part dels martorellencs. A finals de la dècada dels noranta amb l'accés a l'A-2, es va iniciar una transformació que ara, amb la reconversió urbanística de la via, s'ha tancat. “Calculem que ara passen uns 12.000 vehicles diaris, la majoria gent de Martorell i de municipis del voltant”, comenta Fonollosa. El volum de trànsit havia arribat als 60.000 cotxes diaris.
El pont d'Anoia és l'exemple del canvi. Veïns de Martorell, la majoria gent gran, aprofiten les voreres amples, els jardinets i els bancs situats sota una gran pèrgola per passejar i descansar al costat d'un riu que baixa, normalment, amb poca aigua. Laia Rovira, la responsable de la farmàcia situada al costat del pont, afirma que la reforma ha fet que més gent passegi per la zona, fet que no es tradueix, però, amb un increment important de les vendes. “Ara esperem l'estàtua de la rotonda”, diu amb un somriure mentre indica que només han posat la base de pedra. Afegeix: “El canvi urbanístic ha estat positiu”. Les rotondes han substituït els semàfors i serveixen, segons Fonollosa, per millorar la mobilitat de la via. La reconversió, a més, ha estat molt útil per donar un continu estètic a tota la via.
Després de les molèsties que comerciants i veïns han viscut durant les obres –que s'han realitzat en diferents trams–, reconeixen que la millora urbanística és notable. S'han eixamplat les voreres en tot el recorregut des de l'entrada sud, que connecta amb la carretera de Terrassa, fins a l'entrada nord, a la plaça del Vi. Han instal·lat enllumenat i mobiliari nou, a més de soterrar el sistema de recollida d'escombraries i fer passos de vianants elevats.
Pel regidor de CiU, el principal repte era “cosir” els barris i aconseguir, per tant, un passeig urbà continu sense passos soterrats per a vianants –n'hi havia quatre– i voreres d'un metre que en alguns trams desapareixien i obligaven els veïns a creuar. La transformació, que es va iniciar durant el mandat del 1999 i el 2003, amb les obres al primer tram entre l'avinguda Vicenç Ros i la plaça Portal d'Anoia, s'ha tancat aquesta tardor amb un pressupost global que s'acosta als cinc milions d'euros, segons el regidor d'Urbanisme.
Carrils estrets
Donar prioritat als vianants té algunes contrapartides. La principal: els carrils de l'antiga N-II són estrets. Salomé Queralt, veïna de la zona, ho explica amb una imatge: “Quan els autobusos fan les rotondes, queden molt justes i sembla que no puguin passar els cotxes”. Amb la reconversió, els vehicles –el pas de camions, sobretot els de grans dimensions, gairebé és nul– només tenen dos carrils per creuar el poble. Els veïns lamenten que amb la remodelació també s'han eliminat llocs d'aparcament a alguns trams.
Passejant per l'antiga N-II encara queden vestigis del passat. Un gran pont elevat que, com diu Salomé Queralt ha quedat com a “element decoratiu”, uneix simbòlicament la vorera de la benzinera, que fa molts anys que és a la ciutat, amb la del supermercat que s'ha instal·lat recentment. La veïna afegeix: “La gent normalment passa per sota, però encara hi ha algú que puja el pont i camina una mica més”. La vorera de la benzinera s'ha eixamplat, però els veïns han de passar per la sortida dels vehicles a la carretera.
L'antiga carretera, però, encara no s'ha transformat del tot, ja que encara queda un tram fora del nucli urbà que no s'ha tocat. Amb les obres que s'han dut a terme en els darrers anys, l'N-II s'ha recuperat per a la ciutat.