Economia

Iberia i British Airways es fusionen i formen la tercera aerolínia del món

Els accionistes de l'empresa espanyola tindran el 45% de la nova companyia

Iberia ha acceptat, finalment, les condicions proposades per British Airways (BA) per formalitzar la fusió entre ambdues aerolínies, que feia gairebé un any i mig que negociaven la integració. Es tracta d'un acord molt favorable per a la companyia espanyola si es té en compte que la seva grandària és gairebé la meitat que la de la BA. La seu operativa estarà a Madrid, per la qual cosa es garanteix el paper de Barajas com a aeroport internacional. La seu financera de l'hòlding que unificarà ambdues companyies estarà a Londres.

Amb l'acord, Iberia i BA crearan la tercera aerolínia del món per facturació, amb més de 14.000 milions d'euros, només darrere d'Air France i Lufthansa, i convertiran la fusió en la major operació de concentració del mercat aeri europeu. Entre els principals punts de l'acord destaca la possibilitat que Iberia es reservi el dret de vetar la fusió si no li satisfà l'acord a què arribi BA amb els sindicats per finançar el dèficit del pla de pensions de la companyia, els termes de l'acord han de fer-se públics en la primavera del 2010, la fusió ha de ser paritària en el consell d'administració i repartiment de seus entre Londres i Madrid.

Després de més d'un any des que s'anunciessin els passos per a la fusió, Iberia i BA han continuat per un procés amb alts i baixos en el qual els principals esculls per a l'èxit de l'operació han estat els fons de pensions de l'empresa britànica –que acumula ja un dèficit de 2.100 milions de lliures (3.100 milions d'euros)– i les discussions sobre l'equació de bescanvi. L'aerolínia britànica no tindrà fins a la primavera del 2010 un pla per reduir el dèficit del fons dels seus extreballadors.

La recessió econòmica ha afectat ambdues aerolínies, amb menys viatgers i amb menys compradors de classe business. El dia 6 de novembre, BA va predir que els seus beneficis d'aquest any serien 1.700 milions de dòlars més baixos.

Pel que fa l'accionariat del nou grup, el principal accionista serà Caja Madrid, amb un percentatge de l'11,5%, seguit de Black Rock (6,2%), Lloyds Banking Group (3,3%), Sepi (2,7%), Legal & General (2,4%), Capital Group (1,9%) i El Corte Inglés (1,8%).

Pujades a la borsa

Iberia va liderar ahir les pujades del principal selectiu de la borsa espanyola, l'Íbex 35, en pujar l'11,78%, just el dia en què el seu consell d'administració esperava que el de British Airways aprovés l'acord d'intencions sobre la fusió. Per la seva part, British Airways també va liderar les alces en l'índex londinenc, l'FTSE-100, en pujar el 7,22%. Els títols de l'aerolínia espanyola van tancar a 2,2 euros per acció, després que els inversors van intercanviar més de 42,1 milions de títols per un valor total de més de 92 milions.

Durant aquest any, les accions d'Iberia s'han revalorat el 12,12%, però no obstant això la d'ahir no va ser la pujada més alta de la història d'Iberia, ja que el 20 d'octubre del 2008 va registrar un alça del 26,4%, també impulsada pels rumors que la fusió amb l'aerolínia britànica podria anar més ràpid del que estava previst.

El preu del pont aeri baixa un 35%

Iberia va anunciar ahir que ha retallat un 35% els preus per al pont aeri que uneix Madrid i Barcelona amb una nova tarifa de 129 euros per trajecte, si es compra anada i tornada. Aquesta tarifa s'aplicarà als bitllets comprats a través del web de la companyia (www.iberia.com), en les màquines d'autovenda de la terminal 4 de l'aeroport de Barajas (Madrid) o a la T1 del Prat (Barcelona). La retallada de tarifa arriba quan es compleix un any i nou mesos de la posada en servei de la línia del TAV que uneix les dues ciutats.

Els bitllets del pont aeri caduquen al cap d'un any de la seva compra i són oberts (anomenats open), de manera que els clients poden volar quan ho desitgin i poden escollir entre una oferta de 60 vols al dia (no és necessari passar pel mostrador per fer canvis). La companyia ha destacat que té la major oferta de vols entre Madrid i Barcelona, amb una puntualitat del 97%.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.