Economia

L'Ipad més menut

L'estudi d'il·lustració Escletxa, patrocinat per BUM, s'aventura amb un conte infantil en català pensat per al popular ‘tablet'

Apple distribueix el producte, que triomfa arreu del món i que tindrà continuïtat en altres projectes

Figura destacat a l'Apple Store

El grup té capitalcent per cent català i una clientela fidel en sectors molt heterogenis

El producte que acaben de llançar neix amb tots els ingredients per ser un èxit: un personatge entranyable, un suport modern i atractiu, i totes les possibilitats de la imaginació infantil i de la tecnologia. Martí, un pingüí tafaner és la nova creació de l'estudi d'il·lustració Escletxa, que és “una mena de departament d'R+D dins de l'agència de publicitat BUM”, en paraules dels responsables del grup, de capital cent per cent català. La novetat és que no es tracta d'un àlbum il·lustrat tradicional, sinó que és el primer llibre digital infantil en català pensat per al reproductor multimèdia d'Apple. Martí ja es pot adquirir a l'Apple Store, promocionat com a producte destacat per la popular multinacional de la poma mossegada.

Història i bits

Escletxa, una de les línies de negoci de BUM, ha adreçat aquest producte pioner, que comença una sèrie de deu parts, als nens i nenes que s'inicien en la visualització de contes i en la lectura, però també en els nous ginys tecnològics. Veure com s'activa el conte és una delícia, fins i tot per als adults i per a qualsevol que passi els dits per la pantalla tàctil: la veu s'activa, la imatge incorpora sons, canvis de llum, fenòmens climàtics i és sensible al moviment, fins al punt que, en alguns moments, els objectes llisquen cap a l'angle vers on s'inclina l'Ipad.

Però la notícia no es limita a la introducció, per la via de la ficció interactiva, dels més petits en el procel·lós mar de la tecnologia punta. La revolució també es refereix al fet que una microempresa com l'estudi d'il·lustració Escletxa pugui distribuir directament el seu llibre a través d'una plataforma d'abast universal com la d'Apple i establir una relació entre creatius i lectors molt més immediata, i amb més feedback, que no pas a través de les editorials i distribuïdores tradicionals.

Tot plegat, explica Josep M. Urgell, soci fundador de BUM i productor executiu del nou projecte, els ha posicionat entre els cinc primers en aquest sector a l'Estat espanyol. “Apple ens ha donat visibilitat –comenta–, i una gran oportunitat de negoci”.

La gènesi de l'empresa es remunta a setze anys enrere. De fet, Escletxa i BUM van néixer separadament, el 1994, però després es va crear una societat conjunta, en la qual es mantenen els responsables inicials, que van sortir junts de la facultat. Fet i fet, BUM és la sigla dels tres membres fundadors, Blasi, Urgell i Morales.

Escletxa, amb Sebastià Martí com a factòtum i amb la col·laboració d'il·lustradors com Maria Morell, està especialitzada en la creació de personatges i treballa tant en publicitat com per al món editorial i l'animació. Tal com estan les coses, les seves creacions necessiten molta audiència per tenir un sentit econòmic. És per aquest motiu que Martí es pot activar, a més del català original, en dos idiomes més, el castellà i l'anglès. El mercat global els ha rebut molt bé, i la llista de països des d'on arriba demanda per al nou producte, que tindrà continuïtat, és inacabable i eclèctica: el Perú, Kuwait, Dinamarca, Alemanya, el Brasil, els Estats Units, França, el Canadà i molts més.

No és un llibre digital

La bona distribució és una de les claus de l'èxit. “Martí, un pingüí tafaner no està fet amb mentalitat d'e-book; les grans editorials i els distribuïdors encara s'estan barallant per veure com es rendibilitza el producte i com es reparteixen els marges”, explica. Urgell agraeix el trampolí d'Apple, ja que “els comptes són molt clars: un 30% del benefici per a ells i el 70% per a nosaltres”. Amb aquesta premissa, el projecte de Martí tindrà continuïtat si confiem en l'èxit assegurat de l'Ipad, “que encara ha de superar alguns prejudicis, com ara que s'associï a un usuari elitista o freak”. Si la primera part se subtitula I tu, on vius?, la següent serà I tu, com vas néixer?, “sempre intentant fer divulgació per a un públic menut, però evitant els tòpics”, comenta Sebastià Martí. Els projectes s'aniran complicant, i arribaran altres personatges per a lectors més avançats, “amb més textures i amb trames més elaborades”.

El preu també és un bon al·licient. El conte costa tan sols 2,99 euros, “per bé que –puntualitza Urgell– figura en un aparador on dos euros es considera car”. En aquest sentit, no es pot estar de recordar que per aquest preu “gairebé no pots fer pujar el teu fill ni a uns cavallets de fira”.

Finalment, Urgell fa una reflexió sobre la publicitat, cada vegada més atenta a les característiques de cada comunitat, de cada col·lectiu, amb missatges personalitzats: “Hem de fer publicitat –rebla– amb mètodes gairebé de cirurgià”. El que està clar és que amb aquesta filosofia una mica indie han aconseguit mantenir la seva plantilla al voltant de les 22 persones els últims deu anys i, a més, esperen repetir la seva facturació d'uns 2,5 milions d'euros, que prové d'uns clients molt fidels, entre els quals trobem des del grup Áreas al grup Unilever, passant per TV3.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.