Economia

“No hi ha manera d'eixugar el dèficit”

El president dels contractistes creu que els criteris econòmics han de prevaldre per damunt dels polítics a l'hora de fer obres

Posa com a exemple la falta de circumval·lacions de carreteres en molts municipis

La Cambra Oficial de Contractistes d'Obres de Catalunya (CCOC), que agrupa un centenar d'empreses del sector que operen al Principat, fa anys que denuncia el dèficit d'infraestructures que viu Catalunya. “Tenim una dotació en infraestructures insuficient per al nostre territori; només cal repassar les inversions que en els últims anys ha fet aquí el Ministeri de Foment per veure que estan per sota, no ja del pes del PIB, sinó de la població que representa Catalunya sobre el conjunt de l'Estat”, diu Francesc Boixadós, president de la CCOC.

En el període 2007-2012, la inversió de Foment i les seves empreses associades a Catalunya ha representat, de mitjana, el 14,5% del total de l'Estat (vegeu gràfic adjunt). Un percentatge que es troba per sota del 16% que representa la població catalana sobre el conjunt de l'Estat i del 19% del PIB català. “Arrosseguem un dèficit que no hi ha manera d'eixugar, perquè les inversions del Ministeri de Foment sempre queden per sota del pes de Catalunya sobre el conjunt d'Espanya”, afegeix Boixadós.

El president de la patronal constructora explica que un dels objectius que s'han marcat en el seu mandat –va ser nomenat ara fa un any– és fer pedagogia de la importància que té basar-se en criteris exclusivament econòmics a l'hora de fer infraestructures. “S'han d'acabar les decisions polítiques per fer infraestructures, perquè les administracions s'han de guiar només per criteris econòmics a l'hora d'encarregar-les, i les raons polítiques només han de prevaldre quan hi hagi un elevadíssim retorn social”, sosté Boixadós, i hi afegeix: “Si no, hi ha un malbaratament de recursos que, al final, dificulta el bon funcionament de l'economia i, per exemple, ara a Catalunya se'ns demana que traguem Espanya de la crisi, quan ens falten infraestructures bàsiques per fer-ho.”

Boixadós posa especial èmfasi en el dèficit de circumval·lacions o variants de carreteres que Catalunya experimenta. “Les ràtios establertes assenyalen que quan per una població circulen més de 4.000 vehicles al dia és fa necessària la construcció d'una variant per evitar sobrecàrrega en diversos sentits al municipi”, explica. “A Catalunya hi ha força municipis amb aquesta problemàtica –afegeix–, i el cas més emblemàtic és Vallirana, una localitat on cada dia passen 22.000 vehicles pels carrers.” De fet, el president de la CCOC assenyala que la construcció de circumval·lacions és un dels casos més flagrants d'utilització política de les infraestructures: “A Espanya estem fent variants per desviar trànsit de només 1.200 vehicles al dia.”

Amb tot, i sense renunciar a la tasca pedagògica a la qual s'ha compromès, Boixadós es mostra una mica escèptic: “Ja n'hem parlat moltes vegades amb els responsables de Foment i, al final, et canses de reclamar-ho.”

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia