Economia

Els càmpings, contra les autocaravanes al carrer

El sector ha comptabilitzat vint-i-cinc punts a la demarcació on aquests vehicles aparquen en llocs que no estan habilitats

Visitaran els ajuntaments per lluitar contra una pràctica que els perjudica

Roses, Platja d'Aro i l'Estartit són alguns
dels punts negres

L'Associació de Càmpings de Girona ha comptabilitzat fins a vint-i-cinc punts “negres” a les comarques gironines on les autocaravanes campen lliurement, envaint carrers, platges i aparcaments municipals “per estalviar-se pagar un càmping”. Veient les queixes dels campistes, l'associació, presidida per Miquel Gotanegra, ha decidit elaborar un estudi que es complementa amb un reportatge fotogràfic de totes aquestes zones no habilitades per a aquest tipus de vehicle, on així i tot s'hi estaciona “més d'una setmana” per passar-hi les vacances. Gotanegra parla de poblacions com ara Roses, Platja d'Aro, Cadaqués, Santa Pau, Blanes i fins i tot l'Estartit, entre d'altres, i assegura que després de la temporada d'estiu, amb l'informe a la mà visitaran “els ajuntaments per trobar-hi solucions”. El president de l'associació no troba lògic que es deixi que les autocaravanes campin lliurement i utilitzin l'aigua de les fonts i les escombraries municipals i aboquin a qualsevol lloc les aigües negres perquè aquests aparcaments no estan habilitats per acollir-los. “No volem aquest tipus de turisme a casa nostra que utilitza els nostres serveis i no gasta res”, assegura. Un dels primers municipis gironins on el sector dels càmpings es va mobilitzar contra les acampades lliures de les autocaravanes és el de Platja d'Aro. A principi del mes d'agost, la presència d'autocaravanes disperses pels carrers del municipi al llarg de l'estiu va posar en peu de guerra els càmpings de la zona, que ho consideren una competència deslleial. A hores d'ara, una trentena d'autocaravanes s'arrengleren al llarg del carrer París, l'espai on l'Ajuntament estableix que han d'estacionar a l'estiu. Aquí, però, no hi ha cap mena de servei ni connexions de llum ni lloc on abocar les aigües grises. Com a màxim, les autocaravanes hi podrien estar 48 hores. Després han de marxar. La majoria, però, no ho fa i la directora del càmping Vall d'Aro, Marina Mestres, qualifica la situació de “clara competència deslleial”.

A Roses, l'alcaldessa, Montse Mindan, explica que hi ha només algun punt, a la proximitat de la platja de Salatà i d'un càmping, on hi ha una acumulació excessiva d'autocaravanes. “Això passa durant un període bastant curt, en el moment àlgid de la temporada d'estiu”, diu l'alcaldessa, tot i afegint que entén les queixes dels càmpings perquè els perjudica el negoci. Segons l'alcaldessa, amb les autocaravanes passa el mateix que amb altres temes: “Si són dos o tres i només es paren una nit, no són una molèstia; si es queden quinze dies al mateix lloc, esdevé un problema.” Amb tot, l'alcaldessa explica que mantenen reunions amb el sector dels càmpings però no és un tema fàcil de solucionar, perquè les lleis que regulen l'aparcament són supramunicipals, i no es pot prohibir aparcar a un vehicle. Mindan també avança que una empresa ha manifestat interès per implantar un projecte privat d'acollida d'autocaravanes al municipi.

En aquest sentit la iniciativa pionera a la Costa Brava és a Palamós. En aquest municipi es va inaugurar al mes d'abril el primer aparcament privat específic perquè els autocaravanistes facin estades. Té una capacitat per a 45 vehicles i és obert els 12 mesos de l'any. La tarifa diària, que oscil·la entre 11 euros el semestre de primavera i estiu i uns 5 euros en temporada baixa, inclou l'aigua i un servei de Wi-Fi.

D'altra banda, l'Ajuntament de Castelló d'Empúries ha posat a disposició de les autocaravanes un terreny al sector Biblos d'Empuribrava. “És una ubicació provisional, un terreny on no hi ha serveis i que possiblement canviarà de lloc si trobem un altre espai més adient”, explica Joan Puerto, regidor de Seguretat. En aquest terreny, a ple estiu s'hi poden acumular entre 30 i 40 autocaravanes, però no s'hi poden quedar més de dues nits. “No és un lloc per acampar, i entenem que els que s'hi volen estar més de dues nits han d'anar a un càmping”, diu el regidor. Tot i que es tracta d'una solució provisional, Puerto creu que amb aquest espai s'ha solucionat el problema d'autocaravanes que s'acumulaven a qualsevol lloc o en zones verdes d'Empuriabrava i que creaven “mala imatge”. Uns rètols indiquen la ubicació d'aquest terreny als conductors i la Policia Municipal reorienta les autocaravanes que
aparquen en altres terrenys.

Les autocaravanes poden aparcar lliurement durant 48 hores i després han de marxar

LES FRASES

No volem aquest tipus de turisme a casa nostra que utilitza els nostres serveis i no gasta res
Miquel Gotanegra
ASSOCIACIÓ DE CÀMPINGS
S'acumulen en algun punt, al pic de l'estiu; no és gaire però entenc el perjudici per als càmpings
Montse Mindan
Alcaldessa de Roses

Primeres sancions per a vehicles a l'Alta Garrotxa

R. E. / D. V

Al municipi de Sales de Llierca, a l'Alta Garrotxa, ja s'han posat quatre sancions aquest estiu a autocaravanes o furgonetes que acampaven en espais no autoritzats. Sales de Llierca i el municipi veí de Montagut i Oix han aprovat una ordenança que impedeix fer acampada lliure a qualsevol punt dels seus termes municipals, bona part dels quals estan inclosos en l'espai d'interès natural de l'Alta Garrotxa. Les multes previstes pels dos ajuntaments són de tres menes: per acampada sense autorització expressa, 200 euros; per acampada sense autorització expressa i fent malbé el mobiliari urbà o embrutant la zona, 300 euros, i per acampada sense autorització expressa posant barbacoes o altres elements que suposin risc d'incendi, 500 euros. En els dos municipis, la normativa considera “acampada lliure” tant l'ús de tendes de campanya com la pernoctació dins d'una furgoneta, una caravana, una autocaravana o un turisme, quan el vehicle “es troba en situació d'estacionament estable, amb vocació de pernoctació turística –no de pernoctació derivada de descans en la conducció–, tot constituint l'allotjament temporal dels seus ocupants”.

Projecte a Girona

D'altra banda, a la capital de la demarcació, el consistori gironí preveu fer una zona per a autocaravanes en el gran pàrquing situat al barri de Fontajau. En aquest espai, que actualment té la funció d'aparcament dissuasiu i gratuït a l'entrada nord de Girona, s'hi ha instal·lat recentment l'enllumenat i el govern de CiU pretén executar un projecte per permetre que les autocaravanes tinguin un punt d'aparcament a la capital amb els serveis d'aigua i llum que requereixen.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.