segrià
Lleida incorpora àrees verdes d'aparcament
També crea estacionaments d'alta i baixa rotació per modular les tarifes en funció de la utilització
L'Ajuntament de Lleida incorporarà àrees verdes d'aparcament per als residents, una modalitat per a l'estacionament de vehicles a la via pública que fins ara havia descartat però que pretén afavorir els veïns que no tenen pàrquing. L'actual targeta de resident de les zones blaves té poca acceptació.
D'altra banda, també es crearan zones d'alta i baixa rotació en aparcaments de pagament, unes altres modalitats que no existien a Lleida, amb l'excepció d'una experiència provada en una àrea d'aparcament prop de l'estació del ferrocarril i que és d'alta rotació, ja que només s'hi pot aparcar 30 minuts com a màxim.
La primera tinenta d'alcalde i responsable de les àrees d'Urbanisme i Mobilitat, Marta Camps, va explicar que es tracta d'obrir el ventall de possibilitats que permet la normativa amb l'objectiu d'adaptar l'estacionament de vehicles en funció de cada zona i de les seves característiques.
Així, els serveis tècnics estudien ara les zones de la ciutat on es podrien posar en pràctica aquestes tres noves modalitats d'estacionament de pagament, i en les ordenances fiscals es fixaran les tarifes.
Camps explicitava que en zones d'alta afluència i estades curtes, com ara l'estació del ferrocarril, s'habilitarien les zones blaves d'alta rotació, mentre que en àrees més allunyades del centre es farien les de baixa rotació perquè a un preu raonable s'hi pugui aparcar unes tres hores seguides sense necessitat de renovar el tiquet de parquímetre.
Tot plegat figurarà en la nova ordenança municipal de circulació de vianants i de vehicles i en la d'ús de la via i els espais públics de Lleida. Ambdues es van aprovar de forma inicial i estan en període d'informació pública.
La modificació d'ordenances antigues per crear aquestes dues és deguda als canvis que s'han aprovat en les lleis estatals de trànsit i que obliguen els municipis a adaptar també les seves normes.
No obstant això, també s'aprofita per incorporar novetats, com ara la regulació de terrasses de bars i restaurants a la via pública amb veles, para-sols, calefactors o plataformes a les voreres.
Canvi de normes que revolta els pagesos de l'Horta
Les noves ordenances incorporen limitacions de velocitat i s'estableix que es podrà circular a una velocitat màxima de 50 km/h als camins de l'Horta, que es reduirà a 30 km/h a les pistes sense asfaltar. Així mateix, es prohibeix la circulació per la ciutat de camions que superin els 12.500 kg, i es regula la circulació de bicicletes als trams on no hi hagi carril bici. En aquest cas, les bicicletes hauran de circular per voreres amb una amplada superior als 5 metres, i si no per la calçada. No obstant això, la mesura més polèmica ha estat la prohibició de circular amb camions de més de 20 tones pels camins de l'Horta si no hi ha una autorització prèvia. Aquesta limitació ha fet enfadar els pagesos, que veuen que tindran greus dificultats per carregar la fruita que cullen i que els camions han de transportar a les cooperatives o als mercats. Els veïns demanen que es millorin els camins i se'ls faciliti l'activitat sense pagar peatges per circular. Tenen el suport de l'oposició, que presentarà al·legacions a l'ordenança. La Paeria, però, argumenta que només caldrà que demanin permís i se'ls deixarà circular. I que cal regular el pas d'aquests vehicles, que també fan malbé els camins.