La mortalitat dels joves a la carretera cau un 75% en 10 anys
El RACC proposa que els joves que encara no tinguin carnet puguin practicar amb un conductor acompanyant
Els xofers de fins a 29 anys tenen un 30% més de probabilitats de morir en accident de trànsit
En els últims deu anys la mortalitat dels joves en accidents de trànsit ha baixat un 75% (s'ha passat d'una mortalitat de 20 joves al mes l'any 2000 a sis joves morts al mes el 2010), però malgrat tot els nois i noies d'entre 15 i els 29 anys tenen un 30% de probabilitats més de morir en un accident que la resta de la població.
El RACC, que ahir va divulgar aquestes dades del Servei Català de Trànsit, manté que l'educació viària és la principal arma per lluitar contra l'accidentalitat de la gent jove i per això va proposar, entre altres mesures, introduir la conducció acompanyada.
El club de conductors, en la mateixa línia que havia insinuat la Direcció General de Trànsit, proposa estudiar la possibilitat que els joves puguin anar adquirint experiència en la conducció abans d'obtenir el carnet agafant el volant al costat d'un adult experimentat. “Un jove amb el carnet nou sabrà conduir millor si abans algú amb experiència li ha ensenyat bons hàbits”, va explicar ahir Xavier Ruestes, gerent de programes de la Fundació RACC.
Segons el RACC, les estadístiques demostren que el risc de tenir un accident és cinc vegades més gran en un jove durant el seu primer any de tenir el carnet que en els conductors experimentats, i també que tenen el doble de risc de tenir accidents els nois que les noies. Si el permís s'adquireix entre els 17 i els 18 anys el risc també és més alt que si s'adquireix als 25. Darrere d'aquestes estadístiques hi ha dues premisses: l'aptitud, el fet que els joves, per la seva manca d'experiència, tenen menys perícia al volant, i sobretot l'actitud, especialment pel que fa als homes, perquè els nois tenen un comportament més temerari.
Xavier Ruestes, de la Fundació RACC, va dir ahir que és evident que en la reducció de la sinistralitat dels joves en aquests darrers deu anys hi han intervingut molts factors, entre els quals hi ha la instauració del carnet per punts i la reforma del Codi Penal, però va voler destacar el paper de les campanyes educatives i de l'educació entre els més petits.
Desmitificar el risc
“En aquest país s'ha hagut de lluitar molt per millorar la valoració dels bons conductors i per desmitificar la conducció de risc, que encara no s'ha eradicat del tot”, va dir, i va insistir en la necessitat de fer més campanyes. “Si ara eduquem els infants, els joves de demà seran uns bons conductors”, va mantenir. El RACC, doncs, aposta per “formar ara els nens i nenes en edat escolar per millorar la seva transició de vianants i ciclistes a conductors i motoristes”.
I més transport públic
Segons el RACC l'actitud dels joves el cap de setmana, quan beuen més, comença a canviar (es comença a imposar el conductor alternatiu, que no beu), però encara cal molta pedagogia.
El RACC també demana a l'administració que potenciï el transport públic els caps de setmana per assegurar el retorn a casa dels joves que surten de festa.
LA XIFRA
LA FRASE
Educació viària en el currículum
Durant una dècada els accidents de trànsit han suposat la primera causa de mort entre els joves de fins a 29 anys, per sobre de les drogues o la sida. Per això el RACC, que considera que l'educació viària és imprescindible per posar fi a la xacra dels accidents, proposa incorporar els continguts d'educació viària i mobilitat en el currículum escolar. El club de conductors planteja l'educació viària des d'una òptica integral amb una formació contínua al llarg de la vida que ha d'iniciar-se a l'escola i a la família. Per això, juntament amb la conselleria d'Educació, ahir va presentar el projecte RACC Educa, un seguit d'eines 2.0 perquè els nens de 2 a 8 anys aprenguin educació viària tant a casa com a l'escola. Aposta, en un altre àmbit, per familiaritzar més els cursos de conducció segura i conducció eficient.
En termes de taxa de risc, Catalunya està just per sobre de la mitjana espanyola (5,9 morts per cada 100.000 habitants, quan a Espanya és de 5,8), però tot i així és la sisena millor comunitat autònoma en taxa de risc d'accidentalitat; per tant, té un ampli marge de millora, segons el RACC. A Europa, segons dades del 2009 de joves d'entre els 15 als 24 anys, la taxa de risc dels joves és del 7,9, de les més baixes, només darrere del Regne Unit i Holanda. “L'any 2000 estàvem els últims i ara estem en tercera posició; això vol dir que ho hem fet molt bé i podem fer-ho millor”, manté el RACC.