la contra
Bojos per Primark
L'afluència de públic a la nova botiga «low cost» de Diagonal Mar supera les expectatives
El centre comercial Diagonal Mar era ahir un constant tragí de persones, la gran majoria dones, carregades amb bosses de Primark plenes a vessar. El fenomen Primark, la marca de roba barata creada a Dublín l'any 1969, ha aterrat a la capital catalana i moltíssima gent s'hi va voler acostar el dia de l'obertura per comprovar si realment els preus són tan baixos com diuen. Van haver-hi poques decepcions. Samarretes d'home a 2 euros i mig, sabates d'estiu a 3 euros, bosses de mà a 2 euros, texans de dona a partir de 9 euros... No és estrany que, amb aquests preus, la majoria dels compradors es tornessin bojos i omplissin les bosses fins al cap damunt. «Jo flipo... m'ho havien dit però és que encara és més barat del que em pensava», comentava la Sara. Anava acompanyada del seu xicot i no tenien cap dubte. Hi tornaran i en faran propaganda perquè «no es pot demanar més per aquest preu».
La Sara s'havia assabentat de l'obertura de la botiga a Barcelona «a través dels fòrums d'internet». Una de les moltes peculiaritats que caracteritza aquest negoci és que ja funciona molt bé amb el boca-orella. L'empresa, excepte en ocasions puntuals, com és el cas d'aquesta inauguració, no acostuma a fer publicitat. I, tot i així, triomfa estrepitosament allà on s'instal·la.
Barcelona no ha estat una excepció. Més aviat al contrari. Les previsions de la cadena eren que ahir passessin per Diagonal Mar entre 3.000 i 5.000 persones. L'empresa no va voler fer balanç de la primera jornada, però el director general, José Luis Martínez de Larramendi, va assegurar que a les sis de la tarda les expectatives ja s'havien complert i les cues continuaven com a primera hora del matí tot i haver mantingut obertes durant tota la jornada les 16 caixes de cobrament. «Estem fascinats de l'acollida que hem tingut a Barcelona», comentava.
Realment la gent es mostrava contenta de tenir a l'abast una botiga low cost com aquesta. Molts no van poder reprimir la temptació de compartir l'entusiasme amb familiars i amics a través del mòbil. Sense pudor. «Estic al Primark... Uà! Quin escàndol! Això està a tope...». «Jo flipo!». «Hi ha molta cua! És que és molt barat. Ja vindrem un altre dia»... Comentaris i més comentaris, la gran majoria elogiosos. I de tant en tant, també alguna crítica, com la que feia el Lluís després d'adreçar-se en català a dos dependents i obtenir un «no te entiendo» com a resposta. «I consti que la roba és molt maca i els acabats de botiga de qualitat, però una cosa no treu l'altra», precisava. O la d'una dona de 86 anys, la María Luisa, que per molt que mirava no trobava roba per ella. «Pels vells no hi ha res. Està clar que hem d'anar despullats pel carrer», comentava amb sorna.
La botiga Primark de Diagonal Mar és la primera que la companyia obre a Catalunya. L'empresa va obrir el primer establiment a l'Estat espanyol fa tres anys i actualment ja en té 13 en una dinàmica d'expansió que sembla imparable. El look de la botiga de Diagonal Mar és lluminós i modern, amb tons blancs i platejats. «Aquesta és l'última de les 190 botigues que té Primark a tot el món i lògicament ha incorporat certes millores en acabats. El concepte, però, és el mateix», subratlla Martínez de Larramendi: «Roba actual, roba jove i de qualitat a uns preus que són els millors del mercat.»
L'obertura de Primark a Diagonal Mar és una competència clara per a botigues com H&M i Zara. De totes maneres, alguns dels establiments de la mateixa planta que no venen roba es mostraven ahir encantats amb el nou veí. Deien, i si persisteix l'èxit del primer dia tenen raó, que com a mínim la nova botiga garanteix molta afluència de públic. I això, en temps de crisi, és bo per a tothom.