Cultura

Nova llum per al romànic.Sant Climent de Taüll virtual

La presentació recrea les pintures conservades, però també les que falten

Si el mestre de Sant Climent de Taüll veiés que a les parets de l'absis on va pintar el celebèrrim Pantocrator és possible veure la seva obra sobre el mur nu de pintura, pensaria que és cosa del dimoni. Però, nou segles després, això és possible gràcies a la tecnologia. No és ni una temptació del diable ni un miracle de Nostre Senyor. És simplement una acurada projecció virtual sobre l'absis, que a partir d'ahir (precisament l'onomàstica de Sant Climent), substitueix la còpia sobre escaiola del 1960 de la pintura mural romànica catalana més icònica.

Sant Climent de Taüll ha entrat de sobte al segle XXI, gràcies a aquesta recreació virtual, que representa amb tot detall i un realisme minuciós les pintures que s'han conservat des d'aquell llunyà 1123, quan l'església va ser consagrada. Es tracta, doncs, d'una fidedigna còpia immaterial de les pintures originals conservades al Museu Nacional d'Art de Catalunya (MNAC).

Recreació íntegra

Però la cosa va més enllà, perquè la presentació ofereix també la possibilitat d'admirar com hauria pogut ser l'absis pintat en la seva totalitat, omplint els fragments perduts amb imatges noves, que s'han realitzat després d'una llarga recerca.

La visita a Sant Climent de Taüll es museïtza, per tant, a partir d'ara amb un cicle lumínic de mitja hora en bucle sobre les pedres de l'absis, que inclou la presentació fixa de les pintures conservades (17minuts); un espectacular audiovisual animat en què es mostra el procés de realització de la pintura fins a arribar al resultat final (10 minuts), i 3 minuts per contemplar la paret nua, però amb les traces de pintura deixades per l'arrencament del fresc el 1919. A més, es poden veure també els fragments originals trobats després d'extreure la reproducció d'escaiola i que fins ara no eren visibles.

L'ull humà és molt sensible a la il·lusió òptica. Per això, molts van quedar ben bocabadats ahir durant la inauguració d'aquest mapping romànic, realitzat amb sis projectors de vídeo d'alta definició. Un dels més sorpresos va ser l'arquebisbe d'Urgell, Joan-Enric Vives, que al principi no les tenia totes amb el resultat final d'aquest projecte d'alta tecnologia. “Reconec que n'era un punt reticent. Preferia allò de “que me quede como estoy”; però ara que ho he vist amb rendeixo als tècnics i a la bellesa del que acabo de veure”, va dir.

Molt emocionat estava també l'alcalde de la Vall de Boí, Joan Perelada, que al seu moment va lluitar perquè el romànic de Boí fos declarat patrimoni de la humanitat. “Amb la modernitat més moderna, aquesta presentació ens fa sentir el mateix que la gent del segle XII quan entrava a Sant Climent de Taüll”, va afirmar.

Romànic Obert

El projecte s'ha realitzat entre el Departament de Cultura de la Generalitat i l'Obra Social La Caixa, amb la col·laboració del bisbat d'Urgell, el consorci de patrimoni de la Vall de Boí i el MNAC. L'actuació forma part del programa Romànic Obert, signat entre la Generalitat i La Caixa, i que fins ara ja ha realitzat 80 intervencions en el romànic català. Ha estat l'entitat financera qui ha aportat els 400.000 euros, que ha costat el projecte. En aquest sentit, el conseller de cultura, Ferran Mascarell, va definir el projecte de “referent de com tractar el patrimoni des d'un punt de vista modern”. Mascarell va definir les pintures de Sant Climent de Taüll d'“icona europea i del poble de Catalunya” i va remarcar que “aquestes imatges eren les úniques que la gent del segle XII d'aquestes contrades del Pirineu veien en la seva vida”.

La recerca que s'ha realitzat per portar a terme aquesta nova presentació ha permès també descobrir que, amb tota seguretat, a l'església hi havia altres pintures murals abans de les del mestre de Taüll, segons va anunciar el director general de Patrimoni, Joan Pluma.

Aquesta moderna presentació és evident que fa augmentar encara més l'atractiu turístic de la zona, però també permet posar en valor, encara més, fins i tot els originals que hi ha al MNAC. El museu penjarà pròximament a la seva web un fragment de l'audiovisual que es pot veure a l'església.

D'altra banda, Mascarell va anunciar que l'anterior reproducció del pintor Ramon Millet s'acabarà exposant en algun espai de la comarca.

Em rendeixo als tècnics i a la bellesa del que acabo de veure
Joan-Enric Vives
arquebisbe d'Urgell

LES FRASES

Ara es pot sentir el que sentia la gent del segle XII
Joan Perelada
alcalde de la vall de boí

Tota una icona de l'art català

L'església de Sant Climent de Taüll va ser consagrada per Ramon Guillem, bisbe de Roda, el 10 de desembre de l'any 1123. Se sap perquè apareix ben clarament en una de les columnes de la nau.

Les pintures que decoraven el recinte estan considerades una obra mestra, no només del romànic català, sinó de tot el romànic europeu. Aquest reconeixement, però, no es va produir fins al segle XIX, quan l'onada romàntica (i aquí amb la Renaixença) tot el que era medieval va prendre força. A més, a Catalunya el romànic es va associar –i encara s'hi associa ara– al naixement de la nació. Durant segles, doncs, les pintures van quedar amagades –i desaparegudes en alguns fragments– sota calç o retaules. En el cas de l'absis, a principis del segle XX hi havia un retaule gòtic que les tapava. El 1915 es va alertar que la pintura mural del Pirineu podria acabar a l'estranger, ja que molts col·leccionistes nord-americans s'hi estaven interessant. De fet, no es va poder evitar que alguns rectors es venguessin peces. Entre el 1919 i el 1923 la Junta de Museus de Catalunya va engegar un campanya d'arrencament de les pintures per conservar-les a Barcelona.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Publicat a