Cultura

La Gran Guerra, en el seminari sobre els orígens del cinema

Tindrà lloc al Museu del Cinema de Girona els dies 9 i 10 d'abril

Hi haurà projeccions obertes al públic en general

La Gran guerra 1914-1918: La primera guerra de les imatges és el títol del desè Seminari Internacional sobre els Antecedents i Orígens del Cinema, organitzat pel Museu del Cinema i la Universitat de Girona, que tindrà lloc al museu gironí dijous i divendres de la setmana vinent.

Xavier Torras, cap del departament d'Història i Història de l'Art de la UdG; el professor Àngel Quintana, membre del comitè científic assessor del seminari i col·laborador d'El Punt Avui; l'alcalde de Girona, Carles Puigdemont, i el director del Museu del Cinema, Jordi Pons, van presentar ahir aquest seminari biennal que enguany commemora el centenari de l'inici de la Primera Guerra Mundial. També van presentar el llibre amb les actes de l'edició anterior, titulada Objectivitat i efectes de veritat. El cinema dels primers temps i la tradició realista. Totes les actes de les nou edicions realitzades sumen 2.323 pàgines d'estudis sobre la prehistòria i els primers passos del cinema.

El seminari és un fòrum de discussió d'estudiosos d'arreu del món sobre els orígens del cinema en relació amb les temàtiques plantejades a cada edició. Aquest any es reflexionarà entorn a la Gran Guerra, la primera documentada amb imatges, tant dels exèrcits en formació i les desfilades com de la dura realitat dels camps de batalla i els hospitals. S'hi presentaran ponències d'experts convidats com ara Laurent Veray, de la Universitat de la Sorbona Nova, de Paris; Alexandre Sumpf, de la Universitat d'Estrasburg; Marc Vernet, de la Universitat Paul Valéry, de Montpeller, i Joan M. Minguet, de la Universitat Autònoma de Barcelona, que dóna un punt de vista més proper de la guerra parlant sobre la neutralitat de l'Estat espanyol en el conflicte i de com va beneficiar econòmicament aquesta situació a Barcelona. El seminari obre un període de presentació de comunicacions perquè altres estudiosos puguin presentar les seves aportacions, “en les quals sempre es poden trobar sorpreses”, tal com diu Quintana, referint-se per exemple a Ranita Chatterjee, de la Universitat de Westminster (Londres) i Janelle Blankenship, de la Universitat d'Ontàrio Oest.

Projeccions obertes

Les activitats complementàries d'entrada lliure es duran a terme al Museu del Cinema, excepte la projecció del dia 9 d'abril, que es farà al Cinema Truffaut. En aquesta edició es faran quatre projeccions enlloc de les dues habituals, ja que, tal com diu Quintana, “mostrar material inèdit de la Gran Guerra pot interessar a tothom”. S'hi podrà veure el documental L'estelada de Verdún. Voluntaris catalans a la Primera Guerra Mundial, amb un col·loqui en què participarà el seu director, Felip Solé (7 d'abril, 19.30 h); la recopilació de fragments de films La Primera Guerra Mundial i el cinema. Projecte europeu EFG 1914 (8 d'abril, 19.30 h); el documental Die Somme, Das Grab der Milionen, de Paul Heinz (9 d'abril, 20.30 h), i una projecció en cinc sessions dels millors films digitalitzats pel projecte europeu EFG 1914, (11 d'abril, de 10.30 a 20 h) per tancar aquest seminari únic a l'Estat.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.