Cultura

Crònica

còmic

Bruguera es recupera

El periodista Jordi Canyissà recupera en un llibre la figura de Raf, un dels grans del còmic d'humor

La tràgica mort de l'Editorial Bruguera, que, a més de la crisi dels primers anys vuitanta, es va produir per haver-se ficat en territoris –com va ser la literatura hereva del boom llatinoamericà– que s'allunyaven de la seva especialitat en cultura popular de consum, va condicionar una adequada gestió del seu patrimoni.

Ara per ara continua viu i amb molta força el treball de Francisco Ibáñez. Mortadel·lo i Filemó han traspassat fronteres generacionals i són el fenomen de més èxit del còmic de l'Estat espanyol. Jan i la seva creació Superllopis continuen tenint força èxit i ben segur que la seva popularitat augmentarà quan s'estreni l'adaptació del personatge. El cinema ha revitalitzat l'Escola Bruguera. I així, la mainada nascuda el segle XXI sap qui són Anacleto, agente secreto, de Vázquez, i també Zipi i Zape, de Josep Escobar. Però gairebé aquí s'acaba tot. Ni com a material d'estudi, ni de nostàlgia, ni comercial, Bruguera no ha estat prou explotada, en el bon sentit del concepte.

Tot i així, de tant en tant, es fan passos per mostrar el talent que va concentrar la que és considerada la primera autèntica indústria cultural de l'Estat espanyol. Iniciatives que solen sortir de la inquietud militant de petites editorials i professionals que se senten empesos a donar llum a diferents aspectes de la llarga i fructífera producció de còmic d'humor de Bruguera. Aquest és el cas del periodista Jordi Canyissà (1972) i l'editorial Amaniaco Ediciones, que han tret el llibre Raf, el gentleman de Bruguera. Joan Rafart Roldán (1928-1997), Raf, va ser molt conegut per les historietes de Sir Tim O'Theo, moltes de les quals van ser guionitzades per l'escriptor Andreu Martín. El llibre de Canyissà és un extensa visió d'un autor que pertany a la generació de Segura, Jan i Ibáñez, que van continuar la feina de mestres com Escobar, Cifré, Jorge i Peñarroya. L'obra repassa la seva trajectòria a Bruguera, però també el seu pas per Grijalbo, on van anar a parar els dibuixants de l'antiga Gato Negro després del tancament. A Grijalbo van crear clònics dels seus personatges a causa del conflicte sobre l'autoria de les seves creacions, tema en què es va arribar un acord quan Ediciones B va adquirir el llegat de la històrica editorial.

No obstant això, quan Ediciones B va recuperar Bruguera, només es va donar sortida a noves obres d'Ibáñez, Escobar i Jan, la resta d'autors van quedar relegats a les reedicions. “A finals dels vuitanta Raf encara estava en forma, bé per fer noves historietes dels vells personatges o bé per crear-ne de nous; penso que va ser una llàstima”, diu l'autor del llibre, Jordi Canyissà.

El reconeixement de Raf, que va seguir treballant per a publicacions com El Jueves, va arribar l'any 1992, quan va rebre el Gran Premi del Saló del Còmic de Barcelona.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.