Comunicació
EUGENI SALLENT
DIRECTOR DE TV3
Eugeni Sallent: “Els interessos que he de defensar per sobre de tot són els de TV3”
De RAC1 a TV3.
El nou director de TV3, nomenat fa tres setmanes, no és un “periodista de la casa” com els tres últims responsables. Eugeni Sallent (Sabadell, 1962) respon a un perfil de gestor. És llicenciat en informàtica per la UAB i màster en direcció d'empreses per EADA. Entre el 1994 i el 1995 va ser consultor en sistemes d'informació del Centre Informàtic de la Generalitat. El 1995 es va incorporar al Grup d'Emissores Catalunya Ràdio com a gerent, un càrrec que va ocupar fins al 1999. Des del 1999 ha estat director general de Radiocat XXI, empresa del Grup Godó que gestiona les emissores RAC1 i RAC 105. Des del 2010 ha estat també president de la productora de televisió Veranda. Del 2003 al 2010 va presidir l'Associació Catalana de Ràdio (ACR), que integra les emissores comercials privades a Catalunya. El 2010 va rebre el III Premi Quim Regàs de Periodisme, en reconeixença de la seva trajectòria.
Em toca ser director en una època complicada; segurament en els
trenta anys d'història de TV3, aquest és un dels moments més complicats, no per a TV3 sinó per
a l'entorn econòmic
trenta anys d'història de TV3, aquest és un dels moments més complicats, no per a TV3 sinó per
a l'entorn econòmic
El nou director de Televisió de Catalunya ha repetit aquests dies que no hi haurà acomiadaments aquest any i l'ERO serà l'última alternativa, tal com també va anunciar fa un mes el president de la CCMA, Brauli Duart.
És el pitjor moment per dirigir TV3?
No, diguem que em toca ser director en una època complicada, però des d'un punt de vista personal i professional és un projecte que m'agafo amb molta il·lusió. Ara, és evident que segurament en els 30 anys d'història de TV3, aquest és un dels moments més complicats, no per a TV3 sinó per a l'entorn econòmic.
És l'artífex de l'èxit de RAC1, i ara el nomenen director de la cadena del país. És un premi o un caramel enverinat?
Ho percebo com una oportunitat, com un repte que té moltes dificultats. No sóc ingenu, sé que em tocarà gestionar moments complicats, però la meva trajectòria d'aquests anys de gestió de mitjans en l'àmbit privat m'ha donat una experiència que la puc sumar al talent i als professionals que hi ha a la casa.
Mantenir la referència i el lideratge.
Es pot fer amb menys diners?
Es pot fer amb menys diners?
Hem de ser prou ambiciosos, creatius i innovadors per aconseguir-ho. És evident que tenim menys recursos dels que teníem fa un any i probablement aquest escenari continuarà, i això no pot anar en detriment de l'objectiu, que és el lideratge quantitatiu i qualitatiu.
Mònica Terribas tenia el suport dels treballadors de TV3. Les crítiques per la destitució li han dificultat l'aterratge?
He de dir que la Mònica Terribas m'ha facilitat molt les coses i el traspàs dels projectes i expedients oberts. També l'equip de direcció m'ha rebut molt bé. Fa molt poc que sóc aquí, és una empresa molt gran, però em fa la sensació que m'han rebut bé i ho vull reconèixer i agrair.
S'ha fet un nom a la ràdio, a diferència dels seus antecessors, que s'havien fet un nom a TV3 –Mònica Terribas, Francesc Escribano i Joan Oliver–. La falta d'experiència en el mitjà és un llast?
En tot cas són perfils diferents. No sóc periodista ni pretenc ser-ho, però penso que puc aportar altres coses de perfil més tècnic, de gestió; fa molts anys que treballo gestionant periodistes. Però no considero que sigui un llast, el fet que no tingui experiència a dirigir una televisió. Bé, és el que hauré d'anar adquirint i coneixent i aplicar una mica el sentit comú en totes les decisions que vagi prenent.
Pel fet de venir del Grup Godó, competència directa de la CCMA, hi ha qui el veu com un cavall de Troia a TV3.
M'agradaria que la gent no prejutgés, però no renegaré en absolut del meu passat; n'estic molt satisfet i orgullós. He treballat molt a gust al Grup Godó, hi he treballat amb molta llibertat i des d'aquest punt de vista estic molt tranquil. Però quan accepto el repte de venir aquí tinc clar que els interessos que he de defensar són els de TV3 per sobre de tot. I sóc conscient que sóc el director d'un mitjà públic, el que ho és per excel·lència del país, i la meva feina i dedicació serà que continuï sent així.
Dirigia Veranda TV (Gran Nord). Ara es trobarà a l'altre bàndol, negociant potser a la baixa amb productores...
Naturalment. Aquesta és la meva feina. I he de ser molt rigorós i exigent justament en aquestes coses. El fet
que jo hagi treballat a Veranda, on el grup Godó té uns interessos, no ha de condicionar les meves decisions.
que jo hagi treballat a Veranda, on el grup Godó té uns interessos, no ha de condicionar les meves decisions.
La televisió pública ha de presentar oferta per a drets esportius que són molt costosos?
Tenim els drets de la Champions per als pròxims tres anys; estan signats i és un compromís adquirit que mantindrem. La temporada vinent s'emetran compartits amb TVE i amb emissió els dimarts en simulcast. Això és una diferència respecte a aquest any. És el concepte de la finestra lingüística, que és una línia que s'ha iniciat i és bo que continuï perquè és una manera d'adquirir productes premium a preus molt més raonables. No només serveix per al futbol i la F1, sinó per a pel·lícules i sèries. Això ens obre una via de col·laborar amb els competidors i ens permet accedir a productes als quals seria complicat accedir d'una altra manera.
TV3 optarà per una lliga en obert en què els dos equips que donen audiència tinguin un paper residual?
El contracte amb la lliga està obert, no està tancat perquè el propietari dels drets està estudiant quina és la fórmula que més l'interessa. Per tant, és una situació sobre la qual no em puc pronunciar perquè no sé exactament com serà el paquet i a quin preu. El que sí que puc dir és que sempre que hi hagi l'oportunitat d'emetre el Barça en obert i que el preu sigui raonable nosaltres intentarem fer un esforç. Perquè entenem que tenir el Barça és molt important per a TV3. És un producte de gran consum i ens permet arribar a molta gent, i recordem l'objectiu inicial: assolir el lideratge quantitatiu i qualitatiu. I entenc que el Barça ens hi ajuda. Ara bé, si no tenim el Barça hem de renunciar al lideratge? En absolut. Haurem de pensar en altres continguts. És evident que en funció del tipus de paquet que surti en obert ens interessarà més o menys i hi dedicarem més o menys diners. Però això és especular i encara no ho sabem.
Com valora la llei que obre la porta a la privatització de les autonòmiques?
En el cas de TV3 no és una opció a considerar. TV3 és una eina fonamental per al país. Proporciona cohesió social, és el vehicle més important per mantenir viu el català; és una línia vermella que no es pot travessar. És cert que això ha de conviure amb l'exigència d'un rigor en el pressupost. És una norma que ha imposat el govern d'Espanya però a la qual el govern català dóna suport i ja l'estem fent. Tenim un pressupost més baix que l'anterior i el de l'any anterior ja ho era respecte a l'altre. L'aportació pública està disminuint i tenim el compromís –i aquesta és la part complicada– de complir el pressupost i no generarem dèficit.
Però està baixant la publicitat...
Sí, no va bé. El mercat publicitari, en general en tots els mitjans, està fotut. Això ens obliga a ser molt rigorosos i exigents en la gestió dels recursos i això vol dir no gastar ni un euro més dels assignats. I si la publicitat no arriba als objectius que ens hem marcat haurem de cobrir aquest gap, aquest dèficit amb accions que ens permetin estalviar més.
Una d'aquestes mesures d'estalvi ha
de ser repensar la relació amb les
productores? S'ha d'incentivar la
creativitat interna?
de ser repensar la relació amb les
productores? S'ha d'incentivar la
creativitat interna?
Mantenir-ho una mica tot. És cert que hi ha una part de la producció que és externa, que en moltes ocasions va vinculada al prime time. I és evident que si ens toca estrènyer-nos el cinturó, ens tocarà a tots; no vol dir que només ho farem nosaltres, sinó que també els tocarà a les productores. Actualment hi ha un bon equilibri entre el percentatge de producció interna i el d'externa. És veritat que els productes més coneguts són de productores, però hem de pensar que els informatius, els esports, La Riera, part dels matins i les tardes són propis. Ja es fa molta producció amb gent de la casa. El que cal és trobar un bon equilibri i l'estratègia seria que el que vagis a comprar a fora sigui el que difícilment puguis fer a casa.
En aquesta línia, Banda ampla, de servei públic, no es podia fer amb personal
de la casa? Hi ha possibilitats de
recuperar el format?
de la casa? Hi ha possibilitats de
recuperar el format?
No en conec els detalls, de la no-renovació, i per tant no puc opinar. Sí que és cert que aquest tipus de programes són interessants per a una tele pública; compleix els requeriments i si, a més, aconsegueixes que el format sigui distret i tingui el favor de l'audiència, tot quadra. En aquests moments no hi ha previst, a curt termini, un debat d'aquest tipus. Dic a curt termini perquè són espais que necessiten una preparació i la graella pròxima, fins i tot els últims mesos de l'any, està força tancada i això no serà demèrit ni mèrit meu. Hem de treballar en el model de programació i mirar d'enfortir les franges que estiguin més fluixes i quin contingut no tenim ben cobert i buscar l'oferta adequada. Però això no és a curt termini, no és per als pròxims dos o quatre mesos, sinó que en aquest temps hi treballarem perquè sigui visible a partir del primer trimestre del 2013.
Per tant l'espectador no veurà canvis?
Rellevants no, entre altres coses perquè no els necessitem. Avui TV3 és un model d'èxit i funciona molt bé. He de mantenir dues línies. Preservar el model que agrada als espectadors i que compleix bé la funció d'una tele pública i adaptar-nos a les circumstàncies actuals, les econòmiques, però també des del punt de vista de noves pantalles i hàbits de consum.
El govern espanyol ha insinuat la intenció que les públiques es quedin amb un sol múltiplex, són quatre canals.
És possible que es plantegi l'escenari que només puguem gestionar un sol múltiplex. Aquí hem de treballar sobre com ens afecta i com ho gestionem. TV3HD no el considero un sisè canal: ofereix els mateixos continguts que TV3 i a la llarga hauran de convergir. Què pot passar? Que hàgim d'ordenar els continguts amb els canals que tinguem. Hem treballat molt i bé a definir productes per a públics diferents. El tema és que puguem trobar la manera d'ordenar tots aquests continguts a partir dels canals de què disposem: no tant suprimir un canal, encara que físicament hi hagis de renunciar perquè no tens l'ample de banda per poder-hi emetre. No dic comprimir els cinc canals en un sol múltiplex, sinó que ara amb un múltiplex tenim quatre canals, però en aquests quatre podem posar els continguts esportius, culturals, infantils i juvenils.
El segon múltiplex, on hi ha TV3HD i Esport 3, estava reservat per la reciprocitat amb Canal 9...
Haurà de venir d'un altre costat, però això no és una decisió nostra.
Més sinergies entre mitjans públics?
Tot el que pugui alimentar-nos i fer-nos més eficients i ens permeti aprofitar sinergies de cost serà ben rebut. Així, estem treballant amb un conveni amb la Xarxa Audiovisual Local en l'àmbit de la informació esportiva i local i aprofitem infraestructures.
La ficció és un dels pals de paller de TV3. Amb els números actuals es
poden encarregar nous projectes?
poden encarregar nous projectes?
Actualment el pressupost ens dóna per fer tres sèries setmanals. Tenim encarrilades les segones temporades de KMM i Polseres vermelles. I encara no però s'estan fent les bíblies (el preguió) d'una possible segona temporada de Gran Nord si es confirma la tendència d'audiència. La idea és, i TV3 ho ha fet sempre, que les ficcions tinguin un llarg recorregut. En allò que ens funciona, si creiem que encara té llarg recorregut, hi apostem. Intentarem també que hi hagi diners per a minisèries de tall històric; en aquests últims anys se n'han fet de molt bones, però són cares, encara que se'n pot treure un cert rendiment.
n
p
Escriure un comentari
Identificar-me.
Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar.
Vull ser usuari verificat.
Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.