Canals

Emprendre cooperativament

La viabilitat dependrà de la idea de negoci, amb un pla d'empresa sòlid

La fórmula de cooperativa és una fórmula cada vegada més utilitzada pels nous emprenedors. El nombre de cooperatives creades ha augmentat en els últims cinc anys, i ha passat de les 97 empreses noves de l'any 2008 (el seu mínim històric) fins a les 126 que s'han creat els deu primer mesos de l'any 2012.

No es tracta d'un creixement espectacular, però sí que és sostingut i es diferencia del boom que el cooperativisme va viure als anys 90 enmig d'una altra crisi. Aleshores la creació de cooperatives va augmentar espectacularment per aprofitar els beneficis fiscals i els ajuts que s'oferien.

Actualment el creixement en la utilització de la fórmula de cooperativa és més contingut però en l'elecció d'aquest tipus d'empresa hi predominen altres valors. Segons l'estudi Reptes i realitats del cooperativisme de treball dut a terme per la Federació de Cooperatives de Treball de Catalunya, un 35,2% de les noves cooperatives de treball escullen aquesta fórmula per la identificació del model social i econòmic de gestió de la cooperativa. Els beneficis econòmics continuen sent el principal motiu per al 29% de projectes. A continuació hi ha l'oportunitat de negoci desenvolupada per un equip de persones (22,4%) i la possibilitat de capitalitzar l'atur (amb un 21,1%).

Definir bé el projecte. Per crear una cooperativa cal disposar, amb caràcter general,d'un mínim de 3 socis i amb un capital social de 3.000 euros.

La llei de cooperatives deixa un marge ampli per tal que les cooperatives es puguin autoregular en els seus estatuts. Per tant, els socis poden definir qüestions tan importants com els criteris d'aplicació dels resultats, les classes de socis de l'empresa i els seus drets i obligacions, les condicions de treball, les fórmules de resoldre conflictes, etc. La possibilitat d'autoregulació fa que les empreses cooperatives tinguin mecanismes de funcionament més flexibles, cosa que els permet adaptar-se més ràpidament a l'entorn socioeconòmic.

Un dels aspectes més importants que cal definir és el tipus de cooperativa que es vol crear. La fórmula més usual és la de la cooperativa de treball, a través de la qual les persones sòcies creen una empresa que els permet generar el seu propi lloc de treball.

No obstant això, també hi ha moltes altres classes de cooperatives que ofereixen infinitat de possibilitats per crear negocis nous. Les cooperatives de consumidors i usuaris, per exemple, associen persones que es volen proveir de productes i serveis en determinades condicions o preus.

Un cas molt interessant és el de les cooperatives de serveis i transportistes, que permet que emprenedors, autònoms i empreses de qualsevol mida comprin subministraments o comparteixin serveis com la distribució, la gestió de la marca o les tecnologies i sistemes d'informació. La utilització d'aquesta fórmula empresarial ha experimentat un creixement significatiu en els últims tres anys, i han passat d'una mitjana de 4 empreses noves a l'any, a superar la desena.

També hi ha altres branques cooperatives com les cooperatives agràries, les d'ensenyament o l'habitatge, sense oblidar les societats laborals, empreses que no són cooperatives però en què la majoria del capital està en mans dels seus treballadors.

Per tal d'orientar i assessorar les persones que volen crear una empresa, tant la Generalitat com el mateix sector cooperatiu posen a la seva disposició serveis d'assessorament. El programa Ara_Coop de la Federació de Cooperatives de Treball, les entitats col·laboradores del programa Inicia de la Generalitat, o la mateixa direcció general d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom i els serveis territorials del Departament d'Empresa i Ocupació proporcionen informació, orientació i assessorament sobre la fórmula empresarial cooperativa.

Les dificultats del finançament. Com en qualsevol iniciativa emprenedora, cal superar l'escull del finançament. Les condicions actuals de les entitats financeres posen molt difícil obtenir el crèdit suficient per endegar qualsevol projecte.

Una de les principals vies de finançament de molts projectes cooperatius és la capitalització de l'atur. Aquest ajut consisteix en el fet que cada soci de la cooperativa o societat laboral pot rebre en un pagament únic tota la prestació d'atur que tingui pendent de rebre per destinar-ho a les aportacions al capital social de la cooperativa. En els tres primers trimestres del 2012, 155 persones han utilitzat la capitalització per crear cooperatives o societats laborals. Aquest mecanisme també es pot utilitzar per incorporar-se com a soci en una cooperativa o societat laboral que ja existeixi, una opció que han triat 219 persones en el mateix període.

No obstant això, la capitalització de l'atur no pot donar resposta a totes les necessitats de finançament d'un projecte cooperatiu, per aquest motiu, tant en el sector públic com en el mateix sector cooperatiu s'han posat en marxa productes financers que permeten finançar la posada en marxa i la consolidació i creixement de les empreses cooperatives.

En tot cas, la viabilitat i l'èxit del projecte dependrà, com en qualsevol empresa, de la idea de negoci, d'haver establert un pla d'empresa sòlid i realista i de les condicions del mercat. En tot cas, les empreses cooperatives tenen al seu favor que són més flexibles, de manera que es poden adaptar millor a la variabilitat del mercat i això, en les condicions actuals, és un avantatge competitiu determinant.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Publicat a