successos
Cau una xarxa que copiava joies de Tous i les venia a tot l'Estat
Algunes de les 22 detencions s'han fet a Barcelona i Tarragona
Se li han intervingut 31.439 peces, valorades en dos milions
Més de 31.400 peces falses intervingudes i 22 persones detingudes és el balanç d'una operació de la Policía Nacional que ha desarticulat una xarxa que elaborava i distribuïa falsificacions de joies de la marca Tous. Segons fonts policials, es calcula que les peces intervingudes d'or i plata tenen un valor al mercat que supera els dos milions d'euros. El modus operandi de la xarxa era elaborar les joies d'imitació amb materials nobles i vendre-les a establiments autoritzats a un preu semblant a les autèntiques, amb una estratègia que confonia el comprador.
Les còpies s'han trobat en tres naus industrials de Còrdova, però les peces de plata s'importaven des de l'Àsia. De la distribució se n'encarregava una empresa amb seu a Ourense.
A més de detencions a Ourense i Còrdova se n'han fet a Barcelona, Tarragona i València, i també a Bilbao, Ciudad Real, Madrid i Sevilla, entre altres poblacions. Les investigacions es van iniciar quan la marca Tous va donar el senyal d'alarma amb una denúncia, perquè sospitava que una joieria de Bilbao estava comercialitzant còpies de les seves joies. Es va fer un escorcoll simultani en 29 joieries de diversos punts de l'Estat espanyol i s'hi van intervenir més d'un miler de peces falses. Els articles, entre els quals anells, penjolls, arracades i polseres, vulneraven els drets de propietat intel·lectual i eren comercialitzats a tot l'Estat.
A més de les peces valorades en més de dos milions, els agents hi han intervingut encunys i motllos utilitzats per fer les imitacions.
Les joieries fan la meitat de calaix
No són bons temps per a les joieries. Des que va començar la crisi, les joieries han perdut la meitat del volum de negoci, segons el mateix sector. Les vendes de la major part d'establiments es concentren en el metall, la plata i els rellotges més econòmics, mentre que l'or es redueix a botigues de gamma alta. El sector busca en la personalització de les joies una via per eixugar el descens del consum.