RAMON SOLANES

PERIODISTA

«Miramar no era una emissió política»

Va ser un dels pioners del centre de TVE a Miramar, on va ser successivament cap de realització, de programes i director de la primera i segona cadena. Amb 83 anys, acaba de publicar La tele sota Franco. L'aventura de Miramar (Ara Llibres), on a través de vivències relata els inicis de la tele a l'Estat.
El llibre coincideix amb els 50 anys de TVE a Catalunya. Ha volgut homenatjar el centre o fer memòria d'uns fets?
–«Hi ha una mica de les dues coses. He recordat el que havia viscut en aquell moment, recordant persones i com havien actuat dins una societat que estava sota el franquisme. Vaig pensar que seria interessant explicar-ho. Hi ha alguns comentaristes polítics que asseguren que la transició no va coincidir amb la mort de Franco sinó que va començar abans, als anys seixanta, durant els quals ja hi va haver uns moviments, petites escletxes. I Miramar ho era. Miramar no era una emissió política. Primer de tot, no donàvem informació directament. La informació que consideràvem interessant per a Catalunya l'havíem de transmetre a Madrid per circuit tancat i allà l'elaboraven o la rebutjaven, i es donava pel Telediario. A Miramar hi havia també alguns programes que sí que conformaven un cert caràcter de Catalunya i dels catalans. Fins i tot el crític de televisió de La Vanguardia, Josep Maria Baget-Herms, va qualificar la producció que es feia des de Miramar com l'Escola de Barcelona.»
–Per tant, des dels inicis, Miramar volia fer una tele diferent de la que es feia a Madrid?
–«Nosaltres el que volíem era servir un públic. La nostra màxima era dir: estem fent una televisió per al públic. No una televisió per al senyor ministre o per al govern. I efectivament vam fer programes que arribaven al públic. Després ens vam trobar que encara que només existia una cadena, TVE –més tard es va endegar la segona– semblava que n'hi havia dues, perquè algú deia ‘a mi m'agraden els programes que fan a Madrid' i un altre podia dir ‘a mi, els de Barcelona'. Hi havia una TVE però era com si fossin dues cadenes en certa manera en competència.»
–Fa 50 anys la diferència entre Madrid i Miramar era més clara?
–«Claríssima. A la junta de programes que se celebrava a Prado del Rey, el director general a vegades es dirigia amb mi i em deia ‘a ver qué opina Barcelona de este asunto.' Alguna vegada, fins i tot se'ns adjudicaven programes que no havíem proposat perquè deien ‘lo hará mejor Barcelona'
–Als professionals històrics de TVE se'ls ha fet el reconeixement que es mereixen?
–«[rialles] No sé si ens ho mereixem, però reconeixement, zero. Ningú no n'ha dit res. Ara crec que gràcies que he recordat coses i les he plasmat en un llibre i hi ha hagut una editorial que ha dit ‘això m'agrada molt' i ha posat el llibre al carrer, molt ben editat per cert, és possible que aleshores diguin ‘sí que van fer moltes coses, aquella gent' els primers anys, que eren els més difícils.»
–Difícils perquè eren els orígens i també hi havia la censura.
–«No teníem unes consignes polítiques. Ningú no ens havia preguntat políticament de quin cantó érem. Cadascú havia arribat a Miramar de diferents camins i ens havíem posat a treballar. Allí no es parlava mai de política ni ens donaven instruccions. Sí, és clar, teníem la censura, igual que la tenia la producció de Madrid, de moral. Políticament no vam tenir cap problema. L'únic que hi havia era el censor de moral, que gairebé era una espècie d'acudit.»
–La censura consistia a fer pujar els escots.
–«Sí, pel que ens afectava a nosaltres. Hi ha una anècdota que no surt en el llibre i, políticament, ens podien haver dit alguna cosa. Hi havia un programa setmanal d'actualitat, Cuestión urgente. I un dia Mercè Vilaret va portar una idea sobre el relleu generacional. Els vaig dir que d'acord i que parlessin amb les grans empreses, fàbriques... I és que algú podria haver pensat que ens referíem a Franco. Més tard, a Madrid, vaig coincidir amb algú que em van fer un comentari, en to de broma, dient que era claríssim que ens referíem al Pardo i em va dir que com que es va emetre per la segona cadena, ho havia vist poc públic.»
–Amb els anys i el fet de decidir-ho tot des de Madrid, nota certa desil·lusió a Sant Cugat?
–«No hi estic a dins, però pel que diuen, conserven aquesta alegria de fer alguna cosa diferent. Ara no sé si ho aconsegueixen.»
– Quin ha de ser el paper que ha de tenir el centre de TVE a Sant Cugat ara que hi ha TV3.
– «El paper del centre de Sant Cugat és una mica difícil. No ho sé ben bé perquè no hi treballo ja, però potser ara es troben amb els mateixos inconvenients que ens trobàvem nosaltres. La quantitat de temps en pantalla depèn de Madrid i això és fonamental. Si un no té temps de pantalla, no pot produir bons programes, coses d'interès, comunicar-se bé amb el seu públic. Depèn del temps que et donin i a més et poden donar una hora setmanal o diària, però a primera hora del matí o de la nit. En canvi TV3 decideix per si mateixa.»
– Madrid els ha deixat en un pla secundari?
– «El centre de Sant Cugat no se'ls pot jutjar perquè segurament fan tot el que poden. I els resultats no depèn només del seu esperit de treball sinó de moltes circumstàncies diferents.»
– Com era TVE fa 50 anys?
– « Hi havia una gran il·lusió i els mitjans tècnics no són comparables amb els d'ara. Però també l'espectador era diferent. L'espectador tenia tanta il·lusió com nosaltres, llavors. Veia la televisió com un fet extraordinari: tenien a casa una finestra al món.»
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.