cultura
JOHN HALEY
SENIOR COMPUTER GRAPHIC SUPERVISOR DE THE AMAZING SPIDER-MAN
“El gran secret era descobrir la vestimenta de Spiderman”
John Haley (Minnesota, 1971) descansa tranquil després que s'hagi estrenat el ‘reboot' ‘The Amazing Spider-Man' (2012). Qui n'ha estat el director dels efectes gràfics va ser convidat a la UVic per pronunciar la conferència ‘La història no explicada de The Amazing Spider-Man'.
Un ‘reboot' vol dir reimaginar-te la història i Marc Webb
va poder fer la pel·lícula que volia
va poder fer la pel·lícula que volia
Quina és “la història no explicada” de la pel·lícula?
És tot el que hi ha al darrere del rodatge: com s'han fet els efectes especials, com s'han desenvolupat les idees o com es va crear la vestimenta dels protagonistes.
Què té de diferent respecte a les tres parts anteriors?
Un reboot vol dir reimaginar-te la història i Marc Webb ha fet la pel·lícula que volia. Volia crear uns personatges poc estereotipats, explorar-los a fons i presentar-ne els trets emocionals.
Diuen que la nova vestimenta de Spiderman va ser un dels secrets més ben guardats...
En totes quatre pel·lícules, la vestimenta de Peter Parker és el secret que tothom vol saber. I el meu equip va tenir la sort de veure'l dos anys abans de l'estrena. S'havia de prendre mesures del vestit, fotografies –se'n van fer dues-centes–. El vestit el va pensar un dissenyador del Cirque du Soleil i, amb una primera versió, l'octubre del 2010 Andrew Garfield se'l va emprovar. Després de fer-ne preses d'estudi el vam haver de portar a un altre espai per treure'n les mides per fer el seu doble digital i aquest procés va semblar una operació dels serveis secrets, amb furgoneta de vidres tintats i tapat amb una manta. Hi havia molts paparazzi.
Diuen que l'antagonista és com un dragó de Komodo?
Vam partir d'una maqueta feta per Legacy Studios, però hi faltaven algunes característiques que l'aproximaven a la realitat. Volíem aconseguir un llangardaix com més natural millor. Marc Webb ens va demanar que miréssim diversos rèptils i n'agaféssim trets, com ara els ulls del dragó de Komodo i les espines del diable espinós australià. Havíem de donar-hi textura real.
Quantes persones té al seu equip?
De Sony érem 280 persones. Un 20% de la pel·lícula es va fer des d'un ordinador.
Vist el que han arribat a fer, un dia el cinema ja no necessitarà actors.
Encara no ha arribat el moment. S'ha intentat, per exemple, amb Polar Express (2004), que dota de moviments humans els personatges digitals. Però aquest tipus de pel·lícules encara no tenen el realisme suficient.
Webb volia una pel·lícula molt naturalista...
I un dels nostres grans èxits va ser incorporar aquesta naturalitat de moviments dins dels efectes visuals de la pel·lícula. Vam estudiar molt bé com es movien Andrew Garfield i Rhys Ifans per incorporar els seus trets als dobles digitals.
M'han dit que vostè no només té estudis d'art, matemàtiques i animació digital, sinó que també té el títol de netejavidres...
Vaig haver de certificar que podia operar una cistella de les que es pengen als edificis per netejar els vidres des de l'exterior, ja que les usàvem per fer localitzacions. Vam fer un curs de tres hores. Havia fotografiat carrers des de dalt dels edificis, però mai des d'una cistella d'aquestes. El primer cop que ho vam fer va ser des de l'edifici World Trade Center 7, al costat d'on eren les Torres Bessones.
El naturalisme en la pel·lícula, que té versió en 3D, també el van buscar amb la tècnica de rodatge?
A Marc Webb li va agradar la tècnica del native stereo. Va decidir que, si havia de rodar en 3D, ho volia fer d'aquesta manera, amb dues càmeres. Vam trigar uns mesos a adaptar-nos-hi, però el resultat ha valgut la pena.
La primera vegada que va estar a la UVic va ser el 2003, després de rodar l'última pel·lícula d'El Senyor dels anells. Torna nou anys després un cop ha acabat un altre rodatge. Vic és el seu destí per relaxar-se?
En aquests casos sí. És una ciutat magnífica i aprofito per parlar de la pel·lícula a la seva universitat. Va bé sortir del bullici de Los Angeles i els ritmes de treball que suposa el rodatge d'una pel·lícula. Treballar per a aquests projectes és molt difícil, però molt reconfortant.
Escriure un comentari
Identificar-me.
Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar.
Vull ser usuari verificat.
Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.