El TNC dóna veu al caló català de Vallmitjana

El polifacètic personatge segueix la petja de Carrión i Vilallonga, que van ser dos dels èxits de la temporada passada

Non Solum va deixar molta gent fora. Més de la que es podrien imaginar, perquè l'actor Sergi López va haver de suspendre les funcions per una important afonia. El monòleg és molt exigent i no ha d'estranyar a tots aquells privilegiats que han pogut veure aquesta obra, que ja fa anys que roda. Del 17 de setembre al 18 d'octubre torna a la Tallers, amb una particularitat: es faran quatre funcions a la setmana per assegurar la salut de l'actor.

La Sala Gran obre amb Una comèdia espanyola. És l'obra de la qual la dramaturga Yasmina Reza més satisfeta se sent. L'autora d'Art i biògrafa de Sarkozy fins que accedís a la presidència de la República Francesa, està rodant, precisament, una versió cinematogràfica d'aquesta peça. L'agra comèdia (del 7 d'octubre al 8 de novembre), que és una coproducció del Centro Dramático Nacional i Bitò Produccions, ja ha fet temporada a Madrid. La versió catalana, amb el mateix repartiment, s'estrenarà al Centre d'Arts Escèniques de Terrassa. Sílvia Munt repeteix direcció teatral (va debutar a Surabaya) i té com a actors Ramon Madaula, Xicu Masó, Maria Molins, Cristina Plazas i el retorn al teatre, després de molts anys, de Mònica Randall.

La recuperació de Juli Vallmitjana és una dramatúrgia d'Albert Mestres que respectarà escrupolosament el text d'El casament d'en Terregada i que allargarà amb una adaptació de la novel·la Sota Montjuïc, que el mateix Vallmitjana escriuria sobre els mateixos personatges. La peça té un grau de dificultat semàntic, ja que hi ha moltes paraules que són desconegudes. Per això es farà un glossari de les principals paraules (també es va fer a Primera història d'Esther, d'Espriu, ara fa tres temporades). Belbel aclareix que la trama es podrà seguir perfectament perquè es farà entenedor gràcies al context. Serà del 15 d'octubre al 22 de novembre.

També es recupera Salvador Espriu amb una relectura dels seus versos de Joan Ollé. Aquesta és una coproducció d'El Canal (Centre d'Arts Escèniques Salt/Girona). Del 19 al 25 a la Sala Gran.

L'espectacle internacional és una peça que té el suport del Mercat de les Flors, que comença obres a la Sala Maria Aurèlia Capmany, al novembre: In the Spirit of Diaghilev recorda el centenari dels ballets russos del productor, a partir de quatre coreografies de ballarins contemporanis com són Sidi Larbi Cherkaoui, Javier de Frutos, Russell Maliphant i Wayne McGregor. Del 12 al 15 de novembre. També hi entrarà el ball en una adaptació d'una novel·la. És una de les aventures que apassionen Belbel. De fet, ell és un dels impulsors i el director. Tot arrenca quan l'actriu Anna Lizaran li va passar la novel·la El ball, d'Irène Némirovsky: «Deia que semblava que ho hagués escrit jo.» En realitat hi havia una obra de teatre, diu Belbel, en què tenia una gran força per la relació de la dona acabada de casar amb un jueu ric i la seva filla adolescent que li ha prohibit assistir al ball en la que ella es dóna a conèixer a l'alta societat. Lizaran serà la mare. I el paper de la filla, Belbel l'ha dedicat a l'enèrgica Sol Picó. L'expectativa per l'enfrontament de diàlegs fa que Belbel la programi a la Sala Tallers, per reforçar la idea d'experiment. Del 20 de novembre al 3 de gener.

Danés i Llach a la Gran

El 2006, el públic del TNC es va meravellar amb Tranuites Circus, un espectacle de circ amb molta màgia i Lluís Llach en directe. Ara, amb el cantautor retirat dels escenaris, Danés ha aconseguit que faci la música de Llits. Cantaran en directe Lídia Pujol i Albert Pla. I de què va l'espectacle? Danés proposa un recorregut vital per tots els llits que una persona farà servir: des del bressol, al de les infidelitats o al de la mort. Serà del 17 de desembre al 3 de gener.

També Albena Teatre fa una lectura conceptual amb una posada en escena interactiva per al públic familiar. El museu del temps demana posar atenció, ja des de menuts, al record, a la memòria, a la història. És un element molt evident per a la gent gran però que la canalla obvia, comenta Belbel. L'obra dels valencians es representa a la Sala Petita del 26 de novembre al 20 de desembre. És la segona proposta de teatre familiar de l'inici de temporada. Del 15 d'octubre al 8 de novembre es reposarà El vestit nou de l'emperador, una versió amb música en directe d'Ignasi Terraza del clàssic que l'any passat va deixar molta gent al carrer.

Sergi Belbel continuarà quatre anys més

Belbel continuarà quatre anys més a la direcció artística del TNC. Serà continuista. La dansa, amb la desaparició del T6 de dansa, queda en un segon pla. Belbel cedeix tota la potència al Mercat de les Flors. Belbel estava exultant ahir per les dades d'aquesta temporada, en què, amb menys pressupost, s'ha mantingut l'activitat i ha crescut l'ocupació (72%) i el nombre absolut d'espectadors (172.095) al TNC. Cal sumar-hi 118.800 espectadors més de gires i programació a les alternatives. Alfred Fort, administrador general, augura dos anys difícils (el 2009 i el 2010) per als pressupostos. L'avantatge és que enguany s'acaba de pagar la hipoteca de les obres.

Villanueva, a la companyia T6

Lluís Villanueva era una de les cares indispensables de la companyia Romea, al costat dels tres tenors (Carles Canut, Mingo ràfols i Boris Ruiz). Els sis autors de la companyia T6 (Jordi Casanovas, Marta Buchaca, Carles Mallol, Cristina Clemente, Josep Maria Miró i Pere Riera) van demanar Villanueva com un dels actors titulars per a la seva companyia. El director artístic Sergi Belbel el va descartar, de seguida, per no desestabilitzar el sector teatral privat i públic. Fins que, uns dies més tard, va saber que Villanueva es desvinculava del Romea. Ara, juntament amb Rosa Boladeras, Òscar Castellví, Àngels Poch, David Vert, Míriam Iscla, Anna Moliner, Jordi Banacolocha i Joan Negrié són els membres de la companyia T6 del TNC. Durant els pròxims dos anys treballaran i representaran amb els sis joves autors seleccionats de la generació Facebook, el nom que vincula un grup d'autors que voregen la trentena i que treballen els textos amb els actors i jugant amb dosis de misteri en els seus muntatges.

Els autors també desenvoluparan el paper de direcció i poden acabar de donar el text per acabat, més enllà de l'estrena, comentava ahir Sergi Belbel. A partir d'ara, els textos del T6 es publicaran individualment a Arola Editors. Ara que ja es coneixen els nou actors, els autors començaran a treballar el text i la història. Per Belbel, l'oportunitat de disposar de nou actors els podria fer escriure «una obra de divuit papers i que tots doblessin», deia ahir divertit. Durant set mesos, els actors treballaran en tres muntatges, alternant les representacions al vespre amb els assajos a la tarda. I l'any següent repetiran.

Més anecdotari. (Anna Moliner (Aloma, Boscos endins) David Vert i Òscar Castellví són els tres darrers seleccionats. Van sortir d'una pila de 900 currículums. Es van fer un centenar d'entrevistes. L'anècdota és que Castellví és un actor vinculat a la companyia El Nacional No Ens Vol. S'ha trencat el malefici. Encara que sigui només per dos anys i refugiat en aquesta aventura del T6.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.