Societat

Les cicatrius del planeta

· La UdG està vinculada des del seus orígens a la sensibilització contra les injustícies

· Ha publicat un llibre sobre ‘Els objectius del desenvolupament del mil·lenni des de la perspectiva de gènere'

Guanyadors
D'esquerra a dreta: Eduard Muntaner, Isabel M. Rojas, Mercè Llauger, Elisabet Punset, Guillem Gispert, Rosa Terradellas (vicerectora), Javier Rodríguez (fotògraf), Anna M. Geli (rectora), Susana Ramió i Sergi Corominas.
Amos
Éveline és una esclava de 37 anys que mai no ha cobrat pel seu treball. És propietat d'altres, el seu ofici de dona no té festes ni descans. Neteja cases i renta roba dels altres, es passa mig dia cuinant i té cura de nens a canvi d'un menjar fred i un lloc on dormir. El seu univers es redueix a una barriada de llauna coneguda com Ciutat del Sol, olla humana on els nens desnodrits mengen les mosques i les mosques mengen els nens desnodrits.
Javier Rodríguez
Animals
Havia provat d'escapar saltant a través d'una petita claraboia del pis superior, però l'amo sempre l'acabava enxampant. Amb el primer intent van arribar els mastegots; amb els posteriors, cremades a la cara, ferides de ganivet. Fins que una bala ràpida com un coet la va deixar estesa a terra. El fill menor de la família va posar en pràctica el que el pare li havia ensenyat:”Si un animal s'escapa de casa, no dubtis i dispara.”
Cristina Ribot Bayé
Una poma, dues taronges, quatre dàtils
Li agradaria ser escriptora, algun dia. Voldria explicar als altres nens tots els contes que la seva àvia li ha ensenyat. S'inventaria noves històries i escriuria llibres plens de paraules, plens de valors. Voltaria per tot el món i quan se n'hagués cansat tornaria al Sàhara, a la seva terra, a la realitat. Tornaria per explicar a cau d'orella als seus néts les aventures d'una vella contacontes. Dibuixaria sobre la sorra les fruites que més li agraden: una poma, dues taronges, quatre dàtils i tres avellanes.
Laia Èlia Gallego Monfort
De pols i sorra
A Salima li agrada trencar els silencis i empènyer una pregunta amb l'altra. Vol saber com creixen els nens fora d'aquest lloc. La curiositat pot amb ella. Ens acomiada davant d'una petita mesquita, en meitat del no res. Al seu voltant uns nenes es treuen la sorra dels ulls, uns joves reclamen en veu alta un país en propietat i un grup de persones grans van cosint paraules a base de té calent.
Javier Rodríguez Gómez
La vida que mata dos cops
Neixen, creixen i moren aviat. Així de senzilles són les vides en els districtes miners de Bolívia. Ningú no escapa del perfil de la tragèdia i les dones encara menys. Allà on els homes treballen a preu fet, elles també. Isidora Flores té 64 anys i arrossega tones de feina damunt les espatlles. Si continua lligada a aquest món és només pels seus tres néts, per ajudar-los a allargar centímetres. Isidora i la seva família malviuen en una ratonera sense llum de la mina on treballen. Una habitació sense vistes on l'olor a pobre escanya i la fred mossega. Res que agrair a la vida.
Javier rodríguez
El llum i la bosseta de coca
En el poble on visc, prop de l'excavació no hi ha cap altra forma de guanyar-se la vida que no sigui allà a baix ja que en la superfície el terreny és estèril, res no hi creix. Sóc privilegiada, que una dona treballi en la mina no està ben vist, per cosa de la tradició o de les supersticions. Però jo sóc vídua amb família a càrrec, he pogut accedir, lluitant molt, al lloc que fou del meu marit. Així que, amb el meu sac, el meu llum i amb una bosseta de coca per aguantar la falta de menjar, potser amb una mica d'alcohol i tabac compartits, els meus passos em guien cap allà dins.
Susana Ramió Puig

Es nega a difuminar rostres i a pixelar ulls per

protegir, o sigui ocultar, l'expressió que transmeten aquells que per al món no existeixen, que es troben a anys llum del camp de visió que proporciona la roda del consum i més lluny encara, de la possibilitat de gaudir dels més elementals drets. Ell no està disposat –com a periodista ho consideraria un exercici de cinisme– a negar la identitat i el propi testimoni a tants éssers humans, i menys als infants, que arreu del planeta van deixant cada dia les seves cicatrius de fam, malaltia, esclavitud, explotació sexual i violència religiosa o cultural. Tot al contrari, Javier Rodríguez capta mirades que ens miren perquè viu el seu ofici com una extraordinària eina per “aixecar consciències dels sofàs” i així, durant dècades de trajectòria, s'ha acostat amb la seva càmera a complir, amb valentia i sensibilitat, la molt coneguda màxima del col·lega Eugenio Scalfari: “El periodista és aquella persona que explica a les persones allò que succeeix a d'altres persones.”

Les imatges i els escrits cedits per a aquest reportatge són una petita i reveladora mostra de la força del seu compromís. Formen part també d'una molt reeixida iniciativa de la Universitat de Girona, que, segons recorda la vicerectora d'Estudiants, Cooperació i Igualtat, Rosa Maria Terradellas, porta en els seus gens fundacionals una aposta decidida per la cooperació, la solidaritat i la sensibilització que els actuals temps de dificultats han obligat a reorientar però no a tallar ja que constitueix un “valuós patrimoni que ens enforteix democràticament com a societat”. Per a aquest projecte en concret, les fotografies de Rodríguez han servit com a font d'inspiració per als participants del segon concurs de relats curts que amb el lema Els objectius del desenvolupament del mil·lenni des d'una perspectiva de gènere ha estat conjuntament organitzat per la Unitat d'Igualtat de Gènere i l'Oficina de Cooperació al Desenvolupament de la UdG d'acord a tres categories diferenciades: estudiants, personal d'administració i serveis (PAS) i personal docent i investigador. Els textos guanyadors, al costat de la respectiva imatge amb què s'han basat i de l'original del mateix autor, han estat recentment editats en un llibre que uneix valor gràfic i literari per combatre injustícies i discriminacions partint de la idea que “ens afecten a tots i tenim el deure de denunciar i de contribuir
a vèncer, sigui quin sigui el seu context”, reflexiona Terradellas (en la plana del costat reproduïm tres fotografies amb breus fragments extrets de la publicació).

No es tracta d'un llibre per pair fàcilment perquè provoca dolor no exempt en alguns casos d'esperances i somnis molt matisats. Javier Rodríguez, per descomptat, però també els guanyadors del concurs, Maria Anna Espinós, Rober Huertas, Andrea Martorano, Guillem Gispert, Elisabet Punset, Laia Èlia Gallego (estudiants), Eduard Muntaner, Isabel Maria Rojas, Maria Mercè Llauger, Susana Ramió (PAS) i Cristina Ribot, Sergi Corominas i Josep Puig (professorat), tracen un recorregut molt colpidor i punyent per alguns dels escenaris més terribles de la degradació humana, allà on moltes dones i les seves filles aguanten sota un silenci eixordador el malson de la seva vida. Com Fatu, la nena de cinc anys que en la imatge de dalt plora l'espant i la indignitat de la seva mutilació, un esfereïdor mecanisme de control de la sexualitat femenina emparat per una tradició que cal eradicar.

“No ho sabria fer diferent”

“Jo no sé fer una altra cosa ni la sabria fer d'una altra manera”, assegura Javier Rodríguez quan li comentem la seva tenacitat a recuperar de l'anonimat les deixalles humanes d'aquest planeta injustament globalitzat. Des del 1987 el periodista càntabre ha fotografiat i ha escrit sobre conflictes armats, la SIDA, la població mutilada per les mines, el tràfic d'esclaus, les rutes dels mercats del sexe infantil, a partir dels seus viatges per diferents països del món. Ha publicat en prestigiosos mitjans i és autor de llibres com ara Refugiados, Infancias Rotas, Mundo Indígena, Hambre, Saharauis, Planeta Mujer, alguns dels quals prologats per Rigoberta Menchú, Federico Mayor Zaragoza o José Saramago. La seva trajectòria professional sobre la infantesa al món ha estat reconeguda per UNICEF. Actualment desenvolupa la seva activitat al Centre de Cooperació pel Desenvolupament Fernando de los Ríos de la Universidad Internacional Menéndez Pelayo.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.