El grup cerveser Damm prepara el seu salt al mercat continu borsari
L'empresa farà el pas quan superi els 1.000 milions en vendes i augmenti les accions en circulació
El nou pla estratègic aposta pel creixement a l'exterior
L'empresa cervesera i d'alimentació Damm prepara el pas del mercat de ròdols al continu, un salt que podria fer a partir del 2015, segons va avançar ahir el seu president, Demetrio Carceller, en una trobada amb la premsa prèvia a la junta d'accionistes. Carceller va explicar que el grup estarà preparat per fer aquest pas quan facturi 1.000 milions d'euros –va tancar el 2012 amb uns ingressos de 900 milions– i disposi de 300 milions d'accions emeses –ara en té 259 milions–. “L'any que ve o el següent crec que aconseguirem totes dues fites”, va afirmar, recordant que la falta de liquiditat borsària –escassetat d'accions en moviment– ha frenat fins ara aquests plans.
De fet, assolir un volum de negoci de 1.000 milions d'euros és un dels punts del pla estratègic 2013-2016 dissenyat pel grup. El projecte preveu un creixement important en mercats exteriors, que ara generen un 13% dels ingressos, a través de la pròpia evolució del negoci, però també de compres que retallarien en el temps el desenvolupament de l'empresa. “Als Estats Units continuem buscant oportunitats de manera activa”, va dir un dels seus directors generals, Jorge Villavecchia, que també va assenyalar el Regne Unit com un dels mercats on vol expandir-se el grup.
Al mercat espanyol, en canvi, l'exercici està sent “difícil”, segons l'altre director general, Enric Crous, que va posar el descens del consum i la guerra de preus com a exemples dels reptes que afronta l'empresa. “Nosaltres creiem que el més important és la qualitat del producte, però sí que ens hem adaptat a la situació del mercat i, actualment, els nostres preus estan al mateix nivell del 2005”, va afirmar Crous.
Damm és un grup majoritàriament cerveser, encara que en els últims anys ha diversificat el negoci entrant en altres línies com ara l'aigua embotellada –Veri i Fuente Liviana–, els lactis –Cacaolat i Letona–, la restauració –Rodilla– i una participació de prop del 10% en el grup d'alimentació Ebro. “Pocs grups espanyols han invertit 600 milions d'euros en els últims sis anys”, va assegurar Carceller.
Finalment, l'empresa va anunciar ahir que Cacaolat –un projecte en què té Cobega com a soci– abandonarà al juliol les instal·lacions del carrer Pujades de Barcelona per traslladar-se a la nova planta de Santa Coloma de Gramenet.
LA XIFRA
Carceller: “El senyor Pescanova ens ha fet llufa”
Damm és un dels principals accionistes de Pescanova, una empresa de la qual controla el 6,18% del capital i que passa una etapa de grans incerteses que fa témer, fins i tot, el seu futur. “El senyor Pescanova ens ha fet llufa”, va afirmar ahir el president de Damm, Demetrio Carceller. El grup català ha invertit prop de 40 milions d'euros en l'empresa gallega i preveu fer una provisió de 28 milions. Damm s'ha personat en una querella d'un grup d'accionistes minoritaris contra la gestió del president de Pescanova, Manuel Fernández de Sousa. “Fins que ens quedi un hàlit de respir lluitarem per allò que creiem que és nostre”, va defensar Carceller. Malgrat això, el president del grup català va puntualitzar que Pescanova suposa només un 2% dels seus actius i que la seva fallida representaria un cost de 28 milions, dels quals 21 milions ja estan aprovisionats, segons van indicar ahir directius de l'empresa catalana.