Temporada de ‘bolets' a l'escola
Ensenyament col·loca grups de P3 en centres que no estan preparats per acollir una línia més, en barris amb més parelles amb nens petits
Les AMPA denuncien que aquesta pràctica perjudica la qualitat de la formació
Tot i que aquest curs hi ha 20.674 alumnes més que el passat, la xifra de nens que comencen l'escola a P3 ha baixat per segon any consecutiu (2.131 menys que l'any passat) i el Departament d'Ensenyament ha optat per suprimir 73 grups d'aquest curs.
Aquesta tendència demogràfica, però, no és uniforme a tot Catalunya. Aquest és el cas d'alguns llocs de Catalunya com ara el districte de Sant Andreu, de Barcelona, on en els últims anys han anat a viure moltes parelles joves en habitatges de nova creació com per exemple els de La Maquinista. Per resoldre aquest boom demogràfic, la Generalitat ha optat per ampliar el nombre de grups de P3 a les escoles, independentment de si el centre està preparat o no per acollir un grup classe més. És el que es coneix popularment amb el nom de bolets.
El fenomen ha posat en peu de guerra la Coordinadora d'AMPA de Sant Andreu, que ha engegat una campanya de concentracions el dia 27 de cada mes per denunciar la mesura imposada per Ensenyament i el fet que el govern estigui ampliant les ràtios de P3 a 27 alumnes per classe.
“S'estan traspassant tots els límits”, denuncien Mònica Sandoval i Eli Manen, membres de la coordinadora. “Amb la implantació dels bolets, les escoles perden espais físics i es destarota l'organització dels centres”, hi afegeixen. La coordinadora explica que el curs passat el Departament d'Ensenyament va tancar una línia de P3 de l'escola Pegaso, un centre preparat per acollir tres línies, amb el “pretext” d'adaptar-lo al model de dues línies de la major part d'escoles. El resultat d'aquesta mesura ha estat que la resta d'escoles del districte han d'assumir, de forma rotatòria, el bolet. Aquest any ha tocat a l'escola Eulàlia Bota, mentre que la Pegaso –com altres centres– té un grup de P3 amb 27 nens. “En alguna escola, els mestres han hagut de sacrificar espais comuns, com ara una aula de psicomotricitat, per encabir els alumnes”, explica la Coordinadora d'AMPA de Sant Andreu.
El problema de la manca d'espai provoca un efecte dòmino del qual es ressent tota l'escola. Al menjador, per exemple, els nens més petits, en ple procés d'adaptació, s'han d'embotir en un espai que no està pensat per acollir fins a 27 alumnes més, i al pati s'han de disputar l'espai amb dos grups més de P3, a banda de la resta de nens i nenes d'educació infantil.
Tot plegat, un maldecap per a les direccions, que han de fer equilibris per quadrar els horaris perquè tots els alumnes de l'escola tinguin accés als equipaments i mestres especialistes del centre, incloent-hi els nens del grup bolet, que s'estaran a l'escola fins a sisè de primària.
La coordinadora, però, no defalleix i ja prepara actes de protesta per demà mateix.