Societat

El tercer xoc amb ferits a rodalies encén les alarmes

Els enginyers denuncien públicament el perill d'una xarxa saturada que el túnel del TAV no ha solucionat

Es deixa avançar els trens amb precaució encara que tinguin un comboi al davant

El sistema de senyalització de rodalies de Catalunya, el que ha funcionat durant dècades, permet que els maquinistes avancin amb precaució encara que tinguin un comboi a prop al davant. És el sistema d'anunci de senyals i frenada automàtica (ASFA), que funciona com a suport auxiliar però que no substitueix el conductor. Permet la “marxa a la vista”, en què el conductor avança fins a aturar-se uns metres darrere del tren que el precedeix. Però a la xarxa de rodalies i regionals de Catalunya, on tots els trens passen per Sants, aquest sistema s'ha convertit en un fre i un risc. Fa temps que s'admet que la xarxa està saturada i, quan es construïa el túnel d'alta velocitat (TAV), s'argumentava la millora que aquest suposaria perquè descongestionaria els túnels de rodalies.

Túnels congestionats

Avui els túnels estan igualment congestionats. Els últims dos anys i mig, tres xocs de trens han causat desenes de ferits lleus entre els passatgers. Fins ara només el govern català ha alertat repetidament del risc, tot evitant generar alarma pública. Però, amb la boca petita, es tem que, un dia, algun d'aquests xocs acabi en “desgràcia”. El 28 d'abril del 2011, un tren de rodalies va xocar per darrere amb un Talgo buit aturat a la bifurcació del túnel del Clot. El resultat va ser de 18 ferits lleus. El 19 de gener del 2012, al mateix lloc però en sentit contrari, un tren de rodalies en va encalçar un altre pel darrere i va causar 27 ferits lleus. En els dos casos, l'informe final de la comissió d'investigació d'accidents ferroviaris del ministeri va concloure que la causa va ser l'error humà perquè els conductors no havien respectat la precaució amb què havien de circular sabent que al davant es podien trobar un tren. “La marxa a la vista”, diu un dels informes, “imposa al maquinista l'obligació d'avançar amb prudència amb l'objectiu de poder aturar-se davant qualsevol obstacle”. El tram problemàtic del Clot és un túnel de via única que té un tomb tancat on els mateixos informes admeten que la visibilitat hi és “limitada”.

Senyals permissius

Que amb mesures restrictives es pot reduir el risc ho demostra el mateix informe sobre l'accident del 19 de gener del 2012, en què la comissió recomana que s'estudiï substituir, en els punts problemàtics, els senyals que permeten avançar amb “marxa a la vista” per senyals “absoluts”. És a dir: verd si no hi ha cap comboi al davant i vermell si n'hi ha un.

Aquí hi ha part del problema. Per precaució, a rodalies els trens se succeeixen amb una freqüència mínima de quatre minuts entre l'un i l'altre. Menys temps es considera perillós amb el sistema ASFA. A la línia del Vallès de Ferrocarrils de la Generalitat i al metro hi ha trens cada dos o tres minuts perquè el sistema és equiparable al modern estàndard europeu ERTMS, amb què funciona el TAV i en què el conductor és un mer vigilant en operació normal, perquè el tren adapta la velocitat i la frenada a la situació de la via. L'ERTMS, per cert, sí que s'està instal·lant a rodalies de Madrid, i la mateixa ministra Ana Pastor va admetre al Congrés que, si hi havia un lloc on s'havia de millorar la seguretat ferroviària, era a Catalunya. En canvi, el director de rodalies, Miguel Pérez, defensava ahir que la xarxa catalana té l'índex més baix d'accidents. Ahir, el xoc posterior es produïa a l'andana 7 de l'estació de Sants. Un comboi en direcció a l'Hospitalet va xocar pel darrere amb un altre que acabava de deixar els passatgers i que era a punt de sortir de l'andana cap a Martorell. Dotze ferits lleus, un dels quals va haver de ser traslladat a l'hospital Clínic, i deu contusionats més en va ser el resultat. Arran d'això, el Col·legi d'Enginyers Industrials de Catalunya ha posat fi al silenci habitual dels col·lectius professionals per sentit de la responsabilitat i ha emès un comunicat públic en què avisa que és urgent la reordenació de la circulació als túnels de Barcelona per evitar la “sobresaturació”, a més de la millora del sistema de circulació, que han posat en evidència els tres xocs.

22
ferits lleus
és el resultat del xoc d'ahir entre dos trens a Sants. Dotze van haver de ser atesos i un, traslladat al Clínic
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.