A toc de festa major
La història de la gralla, molt lligada al món festiu i casteller, ha tingut una importància cabdal en el patrimoni cultural català
«Terços amunt!» és el crit que sovint fa el cap de colla per indicar als castellers que comencin a pujar. És també el moment en què les gralles arrenquen a sonar, per anar marcant l'evolució, l'itinerari, de la torre humana, amb una tonada peculiar, fresca i llampant. Aquesta és una mostra del paper essencial que ha tingut, i continua tenint, la gralla en l'àmbit de la música tradicional catalana, el so de la qual ha servit, des de fa segles, d'acompanyament de nombrosos balls, danses, comparses, matinades, entremesos, processons i fins i tot ofertoris religiosos –antigament, dins l'església, es tocaven tonades solemnes, entre les quals hi ha el toc d'adoració i el d'ofertori, on dues gralles sense tabal ressonaven en el moment d'«alçar Déu»–. Això era habitual sobretot en localitats amb una forta tradició castellera, sobretot al Tarragonès, l'Alt i el Baix Camp, tot el Penedès i el Garraf. Actualment, en les festes majors d'aquestes localitats, la gralla continua complint un paper molt destacat. Amb la sortida del sol, surt en la cercavila anomenada matinades. Després comparteix escenari amb el flabiol en les danses i els balls de gitanes, de bastons, pastorets, figuetaires, cercolets o moixiganga. I sona en el concert i en els balls o saraus de tarda i de nit.
En definitiva, dotzenes i dotzenes de colles de grallers han bastit milers de castells pertot arreu i han fet trontollar, fins avui, centenars d'envelats de festa major. La història de la música tradicional catalana no seria el mateix sense grans noms de colles com ara els Triquelis, els Matrículs, els Casimirus, els Romeies, els Camats, els Capblancs, el Pelegrins, els Astons, els Felius, els Macaris, els Trips, els Fugots, els Pelfort d'Igualada, els Parets-Miquel o els Sabaterets. Era l'època d'or de la gralla, entre el 1880 i el 1930, un moment en què l'instrument gaudia d'un gran prestigi: als municipis els resultava més assequible llogar una colla de grallers, que s'encarregava de tota la música de la festa major, que una orquestra, que en aquell temps estava formada per onze músics. Aleshores la dedicació de les colles de grallers a la feina era plena: començaven a tocar pels volts del mes de maig i no paraven fins a l'octubre.
Però amb l'arribada dels primers quintets i sextets de jazz nord-americans, després de la Primera Guerra Mundial, va començar la decadència de la gralla, apartada per la influència de nous ritmes i balls que van entrar arrasant els envelats de festa major de tot el país. Amb aquest panorama, alguns grallers van canviar la gralla pel cornetí, el clarinet o la mateixa bateria, i la majoria van desaparèixer. Uns anys després, la Guerra Civil va rematar aquest panorama desolador.
La «febre de gralla»
Segons explica el músic Ricard Casals a la revista Canya! Quaderns de Cultura Popular, als anys setanta, coincidint amb un moviment de retrobament de les identitats nacionals a través de les tradicions i la cultura, s'inicia un desvetllament popular que provoca l'aparició de noves colles de castells, que al seu torn creen la necessitat de grallers i timbalers. Això genera un nou ressorgiment en el món de la gralla que fa que el moviment travessi els límits geogràfics de les comarques tarragonines i s'estengui per tot el territori, mentre es revifen també les festes majors amb els seus balls al carrer, trobades de gegants, bestiari, diables...
La gralla, avui
El paper de la gralla continua sent cabdal dins el patrimoni cultural català. De fet, avui, la gralla és un instrument ben viu, present en les festes majors de tot el territori. És, a més, utilitzada per molts grups d'animació de carrer, de teatre o titellaires que han retrobat en la gralla un instrument popular, de sonoritat potent que és, alhora, econòmic. De fet, i segons dades de l'Enciclopèdia de la Cultura Popular de Catalunya, si el 1970, entre grallers i timbalers, se'n comptaven un parell de dotzenes, en l'actualitat caldria multiplicar aquesta xifra per mil.
Amb nom d'ocell
La gralla és un instrument de vent, de la família dels oboès populars, amb cos de fusta troncocònica, que sona amb la vibració d'una doble llengüeta de canya –inxa– que el músic oprimeix entre els llavis. Però la paraula gralla no designa un sol instrument, sinó una petita família de derivats generats per un seguit de millores a partir del model primitiu, la gralla seca. A aquesta l'han seguit les de claus, llargues o toves, i la baixa.
3 + 1
A finals del segle XIX i principis del XX les colles de grallers més consolidades estaven formades per tres grallers i un timbaler. I els músics eren, bàsicament, pagesos.
El dia del graller
Cada any, durant un cap de setmana d'abril, Vilafranca del Penedès es converteix en la capital de la gralla. Una cita que s'ha consolidat com a espai de festa i diversió però també de debat i reflexió.