Turisme
Un anunci llança Girona al món
Vandalisme o promoció
Una publicitat de Range Rover que fa baixar un cotxe les escales de la Pera es contraposa a l'acte vandàlic d'un advocat, el 2006, pujant l'escalinata de la catedral
Es va requerir dipòsit de diners i aporta imatge mundial
Baixar o pujar unes escales pot ser motiu de lloança i orgull o de càstig i escarni. Els gironins que aquests dies hagin vist el nou anunci del model Range Rover Epoque hauran pogut identificar diversos espais de la ciutat de Girona, on la marca Land Rover va escollir gravar-hi al setembre passat aquest anunci que ara es passa per televisions d'arreu del món. Una de les escenes més espectaculars és el moment en què aquest tot terreny baixa per les escales de la Pera, que connecten la pujada de la Catedral amb el carrer de la Força.
Molts espectadors deuen haver associat aquesta imatge a la polèmica sorgida a final de l'any 2006, quan un advocat gironí va pujar les escales de la catedral amb el seu Jeep Wrangler causant desperfectes en alguns escalons de l'escalinata. El cas va ser sonat, i després d'entregar-se a la policia va abonar els 28.336 euros que el capítol de la catedral demanava per evitar el judici. El fet és el mateix, però mentre en un cas es tractava d'un acte vandàlic, l'altre serveix d'imatge promocional de la capital gironina allà on es passi l'anunci publicitari. Aquesta dualitat tampoc ha passat per alt al consistori, que fa pocs dies va portar precisament la comparació dels dos casos a la Federació Espanyola de Municipis per marcar la diferència entre un acte purament vandàlic i un cas ben gestionat. Hi van participar els caps d'àrea de Cultura i Mobilitat, Narcís Casassa i Mercè Teixidor, explicant la casuística diferenciada.
Les peticions per filmar a Girona es canalitzen a través de la Girona Film Office, que analitza la proposta, i després les àrees de Patrimoni i Via Pública també avaluen els riscos. “Es fa una visita in situ al lloc amb els responsable del rodatge i es fixen unes condicions que inclouen una valoració econòmica per si hi ha algun desperfecte”, detalla Casassa. L'Ajuntament, a més, demana uns dipòsits a l'empresa durant la filmació, que se li retornen després del rodatge i fins i tot “es fa contactar amb una empresa del sector perquè, si hi hagués algun desperfecte, es pogués actuar de manera immediata. Casassa concloïa així que amb el doble exemple “es palesaven dues maneres diferents davant un mateix fet com és un 4x4 baixant unes escales. En un cas, un acte vandàlic, i en l'anunci, com a plataforma per rellançar la imatge i la marca de Girona”.
El cert és que l'anunci de Range Rover s'emet des de fa uns dies als Estats Units i els Emirats Àrabs, entre altres llocs, i tot el món pot veure espais com el portal de Sobreportes, la plaça de la Catedral, les escales de la Pera, la pujada Sant Domènec, el carrer de la Pia Almoina, el carrer Nou del Teatre i la part interior de la seu de la Generalitat a Girona. Anys enrere, Lada 4x4 també havia filmat un anunci a les escales de la catedral i marques com Smart, Inifiti o Renault també han gravat anuncis a Girona. Només durant aquest any 2013, la Girona Film Office ha gestionat i permès 40 produccions audiovisuals amb Girona com a marc.