Opinió

Turisme i augment de l'IVA

En temps de crisi, seria suïcida repercutir l'augment de l'IVA sobre el client, especialment quan aquest resulta ser un poderós operador turístic que mou milers de turistes cap allà on vol

Una vegada més, les administracions estan posant a prova el sector turístic del nostre país. El més que possible augment de l'IVA que estudia aplicar el govern espanyol, afegit a la taxa turística de la Generalitat, són dos aspectes que, sens dubte, perjudicaran un àmbit econòmic fonamental al nostre país. Hi ha una primera evidència que hauria de preocupar el conjunt de la societat: el sector turístic gironí i català deixarà de ser competitiu respecte a d'altres destinacions.

Des de la FOEG, la patronal gironina, hem mostrat al govern de la Generalitat el nostre profund desacord amb l'impost turístic. El Departament d'Economia i Coneixement ja disposa del nostre escrit d'al·legacions sobre el desplegament del decret que aprova el reglament d'aquest impost sobre les estades en establiments turístics. Perquè el considerem injust en la seva globalitat i molt millorable tècnicament.

L'anomenada taxa sobre el consumidor final es convertirà, de fet, en un impost sobre l'hostaleria, que se l'haurà de menjar. En temps de crisi, seria suïcida repercutir-lo al client, especialment quan aquest client resulta ser un poderós operador turístic que mou milers de turistes i que els dirigeix cap al destí que més li interessa, en funció d'una legítima rendibilitat. A més, tal com està plantejat, l'impost provoca una important complicació als establiments que l'han d'aplicar, amb innombrables problemes comptables i de gestió, facturació o cobrament... Per això, hem demanat a la Generalitat que la data més coherent per a la seva implantació hauria de ser l'1 de gener del 2013.

La FOEG ja es va manifestar públicament contrària a com s'estava formulant des del govern aquest impost turístic. Malgrat alguns canvis que s'hi han introduït, continua essent injust que sigui sobretot el sector hoteler el que se n'hagi de fer càrrec, en vista dels avisos que ja hem rebut dels grans operadors d'endur-se els seus clients a altres destins. Hem d'insistir-hi: a diferència de la ciutat de Barcelona, les zones turístiques convencionals, com la Costa Brava –que operen en un mercat d'oferta molt forta i amb una gran pressió a la baixa dels preus–, correm el risc de quedar fora de mercat.

Aprofito aquest article per tornar a reclamar que la recaptació de l'impost provingui de tots els sectors i subsectors que obtenen beneficis de l'activitat turística, des de tot tipus d'allotjaments fins als restaurants i bars, passant pel transport públic i privat, les autopistes, alimentació, comerç, banca, sectors de l'oci i la cultura... i que es demostri, clarament, que els diners recaptats es destinaran íntegrament, i de manera finalista, a la promoció turística.

Si no es fa així, continuaran matant la gallina... que ja fa temps que no pon ous d'or.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.