Opinió

Metro de Madrid SA – TMB

L'Ajuntament de Barcelona, per mitjà de TMB (Transports Metropolitans de Barcelona), ha anunciat que d'ara endavant s'estalviarà en transport públic gràcies a l'entrada de patrocinadors. Diu la notícia: “Per primera vegada a Barcelona, els noms actuals de les estacions de metro es podran complementar amb altres de comercials.”

Si bé no es tracta d'una idea original, sinó d'una còpia, perquè altres ciutats, com ara Madrid, Londres, París i Roma i també Boston, Chicago i Houston, ja disposen d'un pla de patrocinis similar, i això, si no assegura, sí que dóna moltes garanties d'èxit (econòmic) a la maniobra, en canvi, no veig tan clar l'optimisme patriòtic de Joaquim Forn, president de TMB, que ha fet l'observació següent: “Proposem un aparador immillorable davant el món perquè les empreses s'uneixin amb la marca Barcelona i amb el nostre transport públic en un projecte de projecció privilegiada.”

Imagino que en la lletra petita del plec de condicions hi haurà clàusules que blindin la penetració de determinades marques comercials, perquè, en el cas contrari, podem estar abocats a un episodi definitiu de colonització que afectarà l'imaginari col·lectiu dels usuaris del metro de Barcelona, a banda que pot tirar per terra la feina ben feta de normalització lingüística de les últimes dècades en l'àmbit de la senyalètica.

Imaginem, d'entrada, que l'empresa Metro de Madrid SA decideix patrocinar TMB. O imaginem els noms d'algunes estacions associats a alguns noms comercials. Ens podríem trobar algunes combinacions lamentables. Se me n'acudeixen, sense ànim d'exhaustivitat, algunes: Museo Nacional del Prado-Dos de Maig, Teatro Real-Liceu, La Espanyola-Catalunya, Taurodelta-Monumental, Instituto Cervantes-Pompeu Fabra…

També ens podríem trobar algunes combinacions iròniques: Central Lechera Asturiana-Bon Pastor, Fomento de Construcciones y Contratas-Roquetes, Solán de Cabras-Poble Sec, Adecco TT-Universitat, Pikolín-Zona Universitària, Santa Bárbara Sistemas-La Pau…

I si el PP, segons ha explicat Soraya Sáenz, funciona com una empresa, qui sap si també es reservarà un patrocini. Què us semblaria PP-El Clot?

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.