transports
Línia internacional directa
Espanya i França qualifiquen de “fita històrica” l'enllaç del TAV
Una àmplia comitiva, amb dos ministres, un conseller i alcaldes, estrena el tren directe fins a Perpinyà
El ministre francès anuncia nous estudis però cap inversió fins al 2030
La ministra de Foment, Ana Pastor, i el seu homòleg de Transports francès, Frédéric Cuviller, acompanyats d'una àmplia comitiva, com ara el ministre de l'Interior; el conseller de Territori, i els alcaldes de Girona i Figueres, van inaugurar la primera línia del tren d'alta velocitat (TAV) directe a París, en un viatge fins a Perpinyà. Els dos ministres van coincidir a qualificar la jornada d'ahir de “fita històrica”, tot i que hagi arribat amb 25 anys de retard.
La puntualitat del TAV va ser prussiana. A les 11.29 h va sortir de Sants el tren amb els convidats. A les 12.23 h passaven pel túnel del Pertús, que marca la frontera, i un quart d'hora després, amb les vistes d'un Canigó nevat, van arribar a Perpinyà. La delegació, sota fortes mesures de seguretat, va ser rebuda amb un públic que movia banderetes franceses i catalanes. Les presses del protocol no van deixar veure a la majoria la sardana que a l'estació va ballar un grupet, que duien a la samarreta el lema Orgull de ser catalana.
Malgrat la crisi i que el sud sembla que no interessi al govern francès, ahir va fer una celebració de la connexió ferroviària com si cassés l'hereu, al Palau dels Reis de Mallorca. Un copiós menjar, a base de tastets –amb ostres incloses–, va sorprendre els comensals veterans en inauguracions de dècades passades. Renfe també va oferir un àpat al tren.
Pastor i Cuviller es van felicitar de l'acord entre els dos governs per poder comercialitzat el TAV en aquest territori a través de Renfe-SNCF en Cooperación –tot i que al ministeri admeten que ha estat com un part–. Des d'ahir deu trens diaris (cinc per sentit) uniran de manera directa Barcelona i Madrid amb dotze ciutats franceses. El ministre va desitjar que aquesta zona arribi als 100 milions de viatgers que tenen al TAV de la zona nord. No obstant això, Cuvillier va reiterar que no hi poden fer obres fins al 2030, tot i que ahir va oferir un bri d'esperança en afirmar que acaba d'aprovar nous estudis sobre la nova línia entre Perpinyà i Montpeller.