La zona verda de Figueres s'implanta en versió reduïda
L'Ajuntament posa en marxa l'aparcament de prioritat per a veïns amb 177 places al centre
La proposta inicial de CiU en preveia 2.496
L'Ajuntament de Figueres implantarà a partir del juny de l'any que ve la zona verda d'aparcament, de prioritat per a veïns. Però ho farà amb una versió reduïda respecte a la primera proposta que havia fet el govern de CiU el mes d'octubre de l'any passat. El llavors alcalde de la ciutat, Santi Vila, va anunciar que hi hauria 2.496 places d'aparcament en zona verda durant el 2013, però amb el canvi d'alcaldia, l'actual alcaldessa, Marta Felip, ja fa mesos va decidir aturar el projecte per repensar-lo.
Finalment, l'opció que ha triat és començar amb una primera fase de 177 places reservades per a veïns, a l'entorn del centre urbà. “Hem decidit provar-ho on hi ha més demanda per part dels veïns, a la zona més propera a la Rambla i al rovell de l'ou”, va explicar Marta Felip. La proposta s'ha consensuat amb comerciants i veïns.
L'àmbit d'actuació serà entre el carrer Lasauca i la Rambla, l'avinguda Salvador Dalí, el carrer Pere III i el carrer Sant Pau. En aquest espai, que afecta vint-i-dos carrers, hi haurà un total de 298 places regulades entre zona blava (69), de càrrega i descàrrega (52) i la nova zona verda (177). Tot i això, l'equip de govern no descarta que la modalitat de zona verda s'estengui a d'altres zones si la primera implantació funciona i hi ha demandes d'altres sectors de la ciutat.
L'objectiu de la posada en marxa de la zona verda és donar facilitats “als veïns que tenen dificultats per aparcar a prop de casa seva”, segons va dir l'alcaldessa. Els usuaris d'aquesta nova zona verda hauran de ser residents a Figueres i estar empadronats. Hauran d'acreditar-se i fer constar una matrícula a l'empresa Fisersa, que serà qui la gestionarà, com ja fa amb la zona blava. Un cop acreditats, podran fer ús dels aparcaments pagant quaranta cèntims d'euro el dia o dos euros la setmana. Funcionarà de les nou del matí a les vuit del vespre els dies laborables.
Els terminis
L'Ajuntament té previst començar a instal·lar els nous parquímetres de la zona verda a partir del mes de març, ja que encara s'han de comprar. Els aparcaments de prioritat per als veïns estaran en període de prova els mesos d'abril i maig. I s'implantaran de manera definitiva al mes de juny.
LES XIFRES
La zona blava no tindrà més places
L'alcaldessa de Figueres, Marta Felip, va recordar ahir que no està previst ampliar el nombre de places de zona blava, que es manté en les 675 actuals. Felip ja va dir fa mesos que creu que “no és el moment”, referint-se a l'economia, de fer aquesta ampliació que sí que havia plantejat el seu antecessor, Santi Vila. Havia previst que aquest any n'hi hauria 851.
El gerent d'Urbanisme de l'Ajuntament de Figueres, Xavier Ludevid, va explicar que en l'àmbit en què es comença a implantar la zona verda hi haurà alguns carrers on aquest sistema d'aparcament regulat conviurà amb la zona blava. “Són tres petites àrees als carrers Santa Llogaia, González de Soto i Pere III”, va concretar. I va afegir-hi que de moment només són sis places que s'implanten per petició dels comerciants i veïns de la zona, però que es podria ampliar o reduir en funció de la demanda. Per exemple, es posarien més places d'aparcament blaves si els negocis ho demanessin, va explicar el gerent d'urbanisme. “Pot ser evolutiu”, va dir.
La nova zona verda de Figueres està reservada per a veïns, però no es multarà si una persona de fora hi aparca. Qui ho faci, haurà d'agafar un tiquet de zona blava i, això sí, se li cobrarà un recàrrec del 25% en la tarifa. Per exemple, vint minuts a la zona verda per a un no resident a Figueres costarà vint-i-cinc cèntims i a la zona blava li'n costaria vint. En canvi, les multes per no tenir el tiquet o per sobrepassar el temps que el conductor ha pagat seran les mateixes que a la zona blava.
Ajudarà a reduir entre un 15% i un 30% el trànsit de vehicles
El gerent d'Urbanisme de l'Ajuntament de Figueres, Xavier Ludevid, va explicar que l'objectiu principal de la implantació de la zona verda és que els veïns del centre puguin aparcar prop de casa sense dificultat. Ludevid va explicar, a més, que la decisió comportarà altres efectes. Un dels més importants, segons l'equip de govern, és que ajudarà a reduir entre un 15% i un 30% el trànsit de vehicles al centre de la ciutat. “La majoria dels cotxes que circulen estan buscant aparcament”, va dir, i això quedarà reduït. Segons les dades del consistori, cada dia 109.600 vehicles entren o surten de la ciutat, dels quals 24.000 (un 22%) van al centre. L'objectiu és reduir la mobilitat d'aquests vehicles pels carrers del centre. Ludevid va explicar també que es vol donar prioritat als veïns perquè actualment han de “competir” amb la gent que arriba de fora de Figueres a treballar. Per aquest motiu, les persones que tenen negocis al centre també podran fer servir la zona verda, però no per exemple els treballadors d'una franquícia.
Aparcar a l'avinguda Salvador Dalí de nit queda descartat
El govern municipal de Figueres ha assegurat que queda descartada l'opció de permetre que es pugui aparcar a l'avinguda Salvador Dalí de nit, que s'havia plantejat fa un temps. Segons va explicar el gerent d'Urbanisme, Xavier Ludevid, aquesta era una demanda que s'havia plantejat quan es feien les obres de l'aparcament del passeig Nou, però ara aquesta necessitat ha desaparegut perquè el pàrquing ja funciona. De fet, l'Ajuntament té detectat que a la ciutat no hi ha problemes per aparcar de nit. I per això ha decidit que entre les nou de la nit i les vuit del matí es podrà aparcar lliurement a la zona d'implantació de la zona verda.
L'Ajuntament va anunciar un altre canvi en l'aparcament regulat. A partir de l'any que ve les zones de càrrega i descàrrega –n'hi ha més de 200 a la ciutat– començaran a funcionar amb un disc horari. El motiu és, segons va dir l'alcaldessa, que hi ha hagut queixes perquè hi ha conductors que hi deixen el cotxe aparcat tot el dia.