El tram de l'L9 que arriba a l'aeroport estarà llest el primer semestre del 2016
Les proves en aquests primers 20 quilòmetres de la nova línia començaran a la tardor
La nova línia enllaçarà en tres estacions amb l'L1, l'L3 i l'L5
El metro de Barcelona arribarà a l'aeroport del Prat el primer semestre del 2016, segons les previsions que va anunciar ahir el president de la Generalitat, Artur Mas, en un acte celebrat a l'estació de Parc Logístic, una de les quinze del tram entre Zona Universitària i aeroport del Prat que s'inauguraran en aquesta primera fase. Aquest tram de l'L9, de vint quilòmetres de llargada, suposa una inversió total de 2.985 milions, dels quals 2.800 ja s'han invertit i queden per desemborsar 185 milions. La fase de proves amb trens començarà aquesta mateixa tardor i s'allargarà al llarg de tot el 2015. Al llarg del tram, hi haurà connexions amb l'L3 a l'estació Zona Universitària, amb l'L5 a Collblanc i a l'L1 a la Torrassa.
Mas va reconèixer que decidir acabar aquest tram de l'obra de l'L9 no ha estat fàcil i en més d'una ocasió hi hagut “temptacions'' de no fer-ho per l'estat de les finances públiques de la Generalitat. El president hi va afegir que si s'ha fet finalment aquest tram ha estat per la connexió amb l'aeroport, perquè el territori que travessa és un “pulmó d'activitat econòmica'' estratègic per a l'economia catalana i perquè la seva construcció ha de servir perquè la incipient recuperació de l'economia agafi “velocitat de creuer''.
Mentre que aquesta part de l'obra de l'L9, pel seu factor estratègic, s'ha continuat, altres trams es van haver d'aturar. Aquest és el cas del tram entre la Sagrera i Zona Universitària, que està aturat sense una data concreta de reinici de les obres, perquè la seva continuïtat suposaria “posar en risc'' els serveis a les persones i els pilars del model de l'estat del benestar, que formen part de les “prioritats'' del govern.
LES XIFRES
La més llarga sense conductor
El nou tram de l'L9 que es posarà en marxa entre Zona Universitària i l'aeroport del Prat té un recorregut de 20 quilòmetres, el més llarg del territori europeu en el sistema de conducció automàtica sense conductor. El temps de recorregut estimat serà de 30 minuts. La línia no serà, pel seu volum d'estacions, d'alta velocitat cap a l'aeroport. Tot i això, Mas ha assenyalat que, si bé no és un metro “d'alta velocitat”, sí que ho és “d'alta freqüència”.