Societat

Cap d'Any amb marca Barcelona

La capital catalana vol consolidar la celebració d'un espectacle singular i amb projecció internacional la nit del 31 de desembre

El muntatge de La Fura dels Baus ‘L'Ésser del Mil·lenni' repetirà enguany

L'objectiu, a la llarga, és que quan els informatius de mig món passin revista de com ha anat la celebració de Cap d'Any, entre les imatges de Nova York, Londres, Berlín, Sydney o Rio de Janeiro, se n'hi coli també una de Barcelona. Per aconseguir aquest repte promocional, la capital catalana ha optat per institucionalitzar la celebració d'un gran espectacle –no pas festa– a l'avinguda Maria Cristina que s'acabi convertint en iconogràfic i distintiu. Una fórmula que enguany es materialitzarà amb una representació actualitzada de L'Ésser del Mil·lenni, de La Fura dels Baus, el muntatge que ja es va escollir l'any passat en l'estrena d'aquest nou format d'esdeveniment. De cara a futures edicions, no està decidit si es continuarà apostant per aquesta companyia o s'obrirà el ventall.

L'Ajuntament de Barcelona ja es va apressar ahir a subratllar que la proposta va adreçada “a un públic familiar” i té un component essencialment visual. És a dir, que qui vulgui ball, beguda –no hi haurà barres– o disbauxa que es busqui una alternativa. El format de l'acte, de fet, ja en determina el caràcter. Malgrat que el públic podrà accedir a l'avinguda a partir de dos quarts de deu del vespre, no serà fins a dos quarts de dotze que començarà pròpiament el xou, que es donarà per acabat just quan s'hagin retransmès les campanades.

Des del punt de vista conceptual, L'Ésser del Mil·lenni recordarà molt el de l'any passat. El seu element més vistós, naturalment, tornarà a ser aquesta colossal construcció d'enginyeria de 15 metres d'altura amb forma humana de la qual destacarà el cor bategant, un dels moments culminants. Els Castellers de Sants, els focs d'artifici o, per descomptat, les campanades seran altres ingredients del xou, juntament amb la música a càrrec de Santi Arisa o la cantaora Ginesa Ortega. La col·laboració del públic també serà essencial per aconseguir alguns efectes, mitjançant els telèfons mòbils. Durant la presentació ahir del muntatge, Carlus Padrissa, un dels directors artístics de La Fura, no va voler donar gaires pistes sobre eventuals novetats per mantenir el factor sorpresa. Sí que va anunciar, però, que hi haurà un homenatge a la figura de Ramon Llull o referències a l'Any Internacional de la Llum, que es commemora el 2015, o la capitalitat mundial del mòbil.

Organitzada per Turisme de Barcelona amb el suport del consistori, la celebració té un cost de 450.000 euros que es cobrirà, principalment, amb patrocinadors privats. Les previsions són que se superin els més de 70.000 assistents de l'any passat, un percentatge important del qual s'espera que siguin turistes. Sobre això, el president executiu de Turisme de Barcelona, Joan Gaspart, va explicar ahir que ja han enviat informació promocional de l'acte a 16.000 contactes del sector, una part dels quals són operadors turístics. El propòsit estratègic, hi va afegir, és que la celebració del Cap d'Any a l'urbs s'acabi consolidant com un reclam més per allargar la temporada d'estades entre els visitants forans de la corona més pròxima. Això vol dir els que provenen de l'Estat espanyol o el sud de França. “Volem projectar al món alguns dels valors que van associats a Barcelona, com ara la innovació o la creació a partir de la col·laboració publicoprivada” resumia ahir la tinenta d'alcalde de Promoció Econòmica, Sònia Recasens.

Hem tramès un vídeo amb imatges de l'any passat a 16.000 contactes, entre ells operadors turístics
Joan Gaspart
turisme de barcelona
Des de La Fura veiem la importància de fer sinergia amb les institucions per promocionar l'urbs
Carlus Padrissa
la fura dels baus
Volem un espectacle particular, que ens projecti al món, i que tingui el segell propi de Barcelona
Sònia Recasens
tinenta d'alcalde d'Economia
Aquest és un acte de caràcter familiar. Per a altres tipus de celebracions, ja hi ha una gran oferta
Joaquim Forn
primer tinent d'alcalde

TV3 hi transmetrà les campanades almenys fins al 2015

Com ja va succeir l'any passat, l'espectacle serà transmès en directe per TV3, que, alhora, també cedirà el senyal a BTV. De fet, durant la presentació d'ahir es va signar un conveni amb l'Ajuntament de Barcelona que assegura que l'edició de l'any vinent també tindrà cobertura televisiva. De facto, això representa que les campanades de la cadena deixaran de tenir caràcter itinerant territorial a curt termini i passaran a tenir un format més o menys tancat i molt predeterminat pel guió del muntatge. El president de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals, Brauli Duart, va assegurar que aquesta reorientació no s'ha d'interpretar com un gest de recentralització: “TV3 no s'oblida, en absolut, de la resta del país, com ho demostra el fet que enguany farem la cavalcada de Reis des de Girona o la missa del gall des de Solsona.” Tampoc va tancar la porta a la possibilitat que, més endavant, la cadena torni a la que fins fa poc era la seva fórmula clàssica.

Dins l'estratègia abans ressenyada de donar repercussió internacional a l'esdeveniment, el senyal televisiu té un factor crucial. De fet, l'any passat ja es va aconseguir que en determinats països europeus, i sobretot sud-americans, incloguessin imatges del Cap d'Any barceloní. La mastodòntica figura de l'Ésser del Mil·lenni és moltes coses, però sobretot és televisiva. “Barcelona ha fet una aposta per projectar-se, tindrà TV3 al seu costat”, va reblar Duart.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia