Begudes
El cava recupera el mercat domèstic
Repunten les vendes a l'Estat espanyol, amb un augment del 7,54% durant el 2014
Amb tot, el sector fa llufa amb les vendes a la Unió Europea, amb un descens del 5,3%, tot i que representa el 72% de les exportacions de cava
El sector del cava va tornar a recuperar el mercat domèstic durant l'exercici del 2014, amb un avançament del 7,54% que li va servir per compensar el retrocés en el seu principal mercat, el dels països de la Unió Europea, en què les vendes es van contraure un 5,3%. Són les dues cares d'un exercici en què la producció va créixer un 0,38%, fins que es va situar en els 242,28 milions d'ampolles.
Pere Bonet, president del Consell Regulador del Cava, en la valoració anual de resultats davant la premsa donava per bones les dades tenint en compte la conjuntura, i el conseller d'Agricultura, Josep Maria Pelegrí, va extreure com a primera conclusió que “la tendència a la recuperació econòmica cada cop és més evident”. De fet, el mercat espanyol s'ha recuperat gràcies a la tirada del sector de la restauració, perquè el consumidor final no ha tornat als nivells previs a la crisi pel que fa al consum de cava.
No és l'únic. També les vendes en mercats crucials com l'alemany –el primer mercat, seguit del belga i l'anglès– han caigut de manera sonada, en aquest cas d'un 24% i per un canvi de tarifes del principal distribuïdor en el país. En canvi, les vendes a Bèlgica i a l'Estat francès, la pàtria del xampany, han crescut un 11,7% i un 16,9% respectivament.
L'exercici, que s'ha tancat amb una facturació de 1.030 milions d'euros, deixa però el regust d'un preu mitjà situat encara a la banda baixa, els 4,28 euros, perquè les marques de distribuïdor baixen fins als 2,1 euros i les de fabricant no superen els 5,5 euros. És un preu atractiu, però insuficient per fer-se valdre bé.