cultura

Càlid ‘per molts anys'

Els companys d'escena celebren al TNC els 75 anys del dramaturg repassant fragments de les seves obres, sobrepassant la ràbia pel diagnòstic d'Alzheimer

Mascarell obre una festa amb espelmes en què es repassen fragments dels textos de Papitu
“El català és com el barri: una forma en via d'extinció”.
(Salamandra, 2004)

Són 75 els anys que celebrarà Josep Maria Benet i Jornet –Papitu per a la família teatral– aquest dissabte. Ahir al vespre, una bona colla de companys van sumar-se a una festa sentida a la Sala Gran del TNC. El que fa més de 50 anys que brega pels escenaris (i també que construeix bíblies per a sèries de televisió) fa poc ha rebut un diagnòstic cruel: Alzheimer. La festa d'ahir va ser d'escalf per dir, segons paraules del conseller de Cultura, que va obrir informalment l'acte: “Papitu, t'estimem.”

La festa va congregar, a més de la seva filla Carlota (que li llegeix i revisa els textos), gran nombre d'autors de totes les generacions: des de Sergi Belbel (un dels instigadors de la vetllada) fins a Lluïsa Cunillé o Pau Miró i Marc Artigau. També directors: des de Xavier Albertí (l'altre instigador) fins a Josep Maria Mestres, Toni Casares i Lurdes Barba. I una corrua d'actors: Lluís Homar, Àlex Casanovas, Carme Sansa, Queco Novell... I a l'escenari, Mercè Arànega, Claudia Benito, Jordi Boixaderas, Pep Cruz, Maife Gil, Anna Güell, Cesca Piñón, Lluís Soler, Mont Plans... Capítol a part mereix el paper de Pau Vinyals, l'únic que va desmarcar-se del guió per revolucionar el seu Puck de Somni d'una nit d'estiu d'aquesta temporada i convidar tothom a intervenir en un espectacle de teatre familiar! I sí perquè es va tancar amb La desaparició de Wendy (1973): “I quan el teló va caure, et va quedar darrere teu.”

Josep Maria Benet i Jornet és l'autor que pateix el menysteniment del teatre independent, gran defensor de la creació col·lectiva (arraconant l'autor als premis de teatre, sense quasi possibilitat de poder veure l'obra a l'escenari davant d'un públic). Tot i la seva afició pel còmic (en les llibretes d'escola que Benet i Jornet va cedir fa uns anys a la Biblioteca de Catalunya es pot veure fins a quin punt l'apassionava), el cuc del teatre va arrelar ben endins. I ja no el va deixar. El seu teatre sempre ha buscat construir uns personatges petits, de barri obrer, que passen penes i viuen instants de glòria efímera. Des d'Una vella, coneguda olor (1964) fins al darrer Com dir-ho? (2010). Papitu va ser el primer guanyador del Premi d'Honor de les Lletres Catalanes –que entrega Òmnium anualment–, la carrera del qual es limita a la dramatúrgia. L'autor també té la Creu de Sant Jordi. Mascarell va destacar també el seu llibre de memòries, Material d'enderroc (Edicions 62), en què, a part de fer un retrat del moment teatral a partir dels anys seixanta fins a l'actualitat, també va voler deixar empremta dels seus amics de l'ànima, amb Terenci Moix i Montserrat Roig al capdavant.

Enric Gallén, responsable de la selecció de textos, va imprimir prou picades d'ullet a la memòria de Benet i Jornet i als actors que li han donat vida durant aquests 50 anys. Per començar, va ser una retrobada de tres actrius desaparegudes recentment: amb Rosa Novell tirant les cartes a Revolta de bruixes (1975) (un dels títols que més deuen haver representat les companyies amateurs de l'autor) Annita Lizaran a Dues dones que ballen (2010) sorneguera com sempre; i Àngels Poch a Desig (1989).D'Una vella, coneguda olor (1964) la mare renya la filla que vol anar, de nou, a la perruqueria. Si la mare es refugia al seu barri; la filla demana que rebentin els patis que enrareixen les persones. De Berenàvem a les fosques (1971) en va extreure la carta en què la filla deia que se sentia orgullosa del seu pare, tot i que s'hagués entès amb una dona casada i amb qui té un accident mortal anant cap a la Garriga... amb un 600! Boixaderas insinua que el seu pare ja ha perdut el nord i caldrà enviar-lo a una residència a Ai, carai (1988). Però té temps d'escriure un article naïf sobre la felicitat (una de les obsessions dels personatges de Papitu). A Testament (1995), Lluís Soler titlla d'“atrapat” quan l'estudiant fulmina l'última còpia d'un assaig sobre Llull.

Papitu, en realitat, al teatre es transmuta en un lector de cartes: “Que hi veus, ninots? Són signes.” Ho fa amb la seva llengua, sense complexos (sovint admet perquè no domina prou el castellà no per traduir els seus propis textos): “El català és com el barri, una forma en via d'extinció” (Salamandra, 2004). Accepta les adversitats: “No s'ha d'acceptar, però sí cal admetre-ho.” (L'habitació del nen, 2001). S'acontenta amb poc, aparentment: “Està bé ser una persona normal, trobo.” (Soterrani, 2006). I sempre té un gir fantàstic: “T'explicaré la meva vida però no t'explicaré el final; l'hauràs d'inventar tu.”

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia