la contra
Artistes que pengen d'un fil
El festival de titelles Firobi va encetar ahir la seva tretzena edició, marcada per la continuïtat
En extinció. Les marionetes són un gènere de titella que cada vegada és més difícil de trobar dins del sector. Al Firobi se'n podran veure dos espectacles, el del rus Víctor Antonov i el del català Toni Zafra, que es podrà veure avui a la una del migdia a la plaça del Círcol.
Un any més –i ja en són tretze– Vilassar de Mar se submergirà aquest cap de setmana en l'univers de les titelles. El festival Firobi omplirà durant avui i demà diferents espais del municipi d'actuacions en què els protagonistes no seran persones de carn i ossos sinó personatges fets a base de pasta de paper i roba.
Margarida Ors, una de les principals organitzadores del festival, destaca que el cartell d'enguany «té molta qualitat». Una qualitat contrastada, ja que, segons afirma Ors, l'organització de Firobi s'ha encarregat de veure prèviament tots els espectacles que ha contractat. En total seran onze companyies diferents les que actuaran i donaran lloc a 21 activitats, les primeres de les quals ja van tenir lloc ahir si bé la majoria es concentrarà entre avui i demà. Entre els noms propis destaca el del rus Víctor Antonov, que va actuar recentment a les festes de la Mercè de Barcelona i que encara està de gira per Catalunya. De fet, la de Vilassar serà la darrera oportunitat per veure aquest virtuós de les titelles de fil abans que no torni al seu país natal. Ors destaca que cada cop hi ha menys companyies que es dediquin a aquest tipus de titella que penja d'uns fils, l'anomenada marioneta, i de ben segur que serà un plaer assistir a la proposta d'Antonov, demà a la una del migdia a la plaça Picasso. Com tots els espectacles que se celebren al carrer, serà gratuït mentre que les actuacions que tinguin lloc a l'Ateneu Vilassanès i a la sala Mossèn Galvany s'hauran de pagar. Sis euros els adults i dos els infants, però aquests entraran de franc si porten una titella. Altres llocs on es podran veure espectacles de carrer seran la plaça Àngel Guimerà, la plaça de l'Església, el Veral d'Ocata, la plaça del Círcol, el carrer Sant Joan i la Torre d'en Nadal.
Si passa com en anys anteriors, durant aquest cap de setmana serà d'allò més habitual veure nois pel carrer amb un putxinel·li a la mà. De fet, s'organitzen tallers perquè els més menuts aprenguin a fer-se les seves titelles. Entre les poques novetats d'aquest any, destaca la possibilitat que els infants que vulguin puguin ser caricaturitzats per un dibuixant professional en el marc de la fira que s'instal·larà al carrer Sant Joan.
El repertori el completen Pepo l'escombra, a càrrec de la companyia La Coctelera, d'Arenys de Mar; El espíritu del Cid i Circo Móvil, a càrrec de la companyia malaguenya Ángeles de Trapo; Món nan, a càrrec del Teatre Tradicional de Marionetes Toni Zafra, de Barcelona; El conte de la lletera, a càrrec de la companyia Xip-Xap, de Cervera; Pedra a pedra, de la companyia El Teatre de l'Home Dibuixat, de Castelló; Ne me quitte pas, dels barcelonins El Retrete de Dorian Grey; Galaxis, de Teia Moner, i Somnis d'Alícia, a càrrec de la companyia Teatre Nu, d'Igualada. Com a contrapunt, dissabte a la nit, a l'Ateneu Vilassanès, es podrà veure l'espectacle Hotel Crab, un espectacle de titelles per a adults. Perquè també els més grans s'ho passin bé.